Høyre aksjonerte på E18: Lover bedring – ikke bot

– Statens vegvesen kaller stengingen en suksess, men prisen er det innbyggerne som betaler hver eneste dag, sier Bærum-ordfører Lisbeth Hammer Krog.

Tirsdag demonstrerte Høyre-politikerne i morgenrushet på E18.
Tirsdag demonstrerte Høyre-politikerne i morgenrushet på E18.

– Jeg opplever at man omskriver historien når myndighetene sier at dette har vært en suksess. Jeg vil si at det er en fiasko, slår fastslår ordfører Lisbeth Hammer Krog (H) i Bærum overfor Nettavisen.

Tirsdag var det ett år siden elbilene ikke lenger fikk bruke kollektivfeltet på E18. Begrunnelsen var å begrense antall biler inn til Oslo, etter at Ring 1 ble stengt mens det nye regjeringskvartalet bygges. For å markere ettårsdagen demonstrerte Høyre-politikerne i det kaotiske morgenrushet. To timer i sneglefart fra Asker til Oslo har blitt hverdagskost.

Aksjon på E18

– Altfor mange innbyggere i Drammen, Lier, Asker og Bærum betaler hver eneste dag prisen for bygging av nytt regjeringskvartal i form av tapt tid på E18, sier Hammer Krog.

– Lytter ikke

Ordføreren og de andre aksjonistene mener at Støre-regjeringen sier de forstår problemet, men likevel avviser alle forslag til løsning.

– Støre-regjeringen har vist gang på gang at de er helt uinteressert i å gjøre noe, sier Hammer Krog, med klar adresse til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) som nylig sa nei til å gjenåpne kollektivfeltet.

Tidligere denne uken kom en rapport fra OFV (Opplysningsrådet for Veitrafikken). Den fastslår at forsinkelseskostnadene på E18 har økt med nesten 40 prosent, og køene nå koster samfunnet nærmere to milliarder kroner i året.

– Samfunnsøkonomisk er dette en helt horribel måte å gjøre det på, sier Lisbeth Hammer Krog.

Høyre lover å gjenåpne

Bærum-ordførerens ønske er først og fremst at kollektivfeltet skal gjenåpnes for de som samkjører i elbil. Hun får støtte av Høyres nestleder Henrik Asheim, som lover bedring – ikke bot – hvis Høyre får bestemme etter valget.

Asheim

– Vi garanterer å åpne kollektivfeltet hvis Høyre kommer i regjering, sier Asheim til Budstikka.

Han deler aksjonistenes frustrasjon, og er bekymret for at forsinkelsene skal få enda større konsekvenser for arbeidslivet.

– Det vi ser er at det ikke er trafikkaos på Ring 1, men i Asker og Bærum. Da bør vi i første omgang slippe elbiler med mer én person i bilen inn i kollektivfeltet fra Asker til Sandvika for å se hvordan det fungerer, sier Asheim.

E18
God stemning og klart budskap fra Høyre-aksjonistene.