Lover å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler
– Det bør ikke ta mange ukene etter et eventuelt regjeringsskifte før vi kan gjenåpne kollektivfeltet på E18 for elbiler, sier Høyre-leder Erna Solberg.

– Jeg opplever at det har gått prestisje i å holde kollektivfeltet stengt for elbiler fra regjeringen, sier Høyre-leder Erna Solberg til Budstikka.
Fredag deltok partilederen i en morgenaksjon langs E18 ved Holmen i Asker. Med egne øyne fikk hun se trafikken som står fullstendig i stampe fra før avkjøringen til Asker.
Langvarig stenging av Ring 1 i Oslo sentrum var bakgrunnen for at elbiler med minst to passasjerer ble kastet ut av kollektivfeltet. Målet var å redusere antall biler inn til Oslo.
– De største køproblemene oppstår før man kommer inn til Oslo. Folk i Asker og Bærum betaler for dette hver eneste dag med å stå unødvendig i kø, sier Høyre-lederen.
Ikke nok grunnlag for å stenge
Solberg lover dermed at Høyre vil åpne kollektivfeltet for elbiler hvis partiet får regjeringsmakt:
– Det er noe av det første en ny samferdselsminister bør instruere Vegvesenet om å gjøre. Det vil ikke ta mange ukene etter en eventuell regjeringsovertagelse før det er skjer, sier hun.
Hun forklarer at problemet oppstod fordi kollektivfeltet ble stengt lenge før tunnelen under regjeringskvartalet var ferdig:
– Dermed hadde de ikke noe grunnlag eller erfaring til å gjøre riktige valg for å stenge. Vi ser også at køproblemet ikke er inn til Oslo, det stopper ved Lysaker, sier Solberg.
Musikk i ordførerens ører
– Hjemmesykepleien i Asker kommer ikke fram i tide. Folk sier opp jobbene sine og seks av ti bedrifter i vår region sier at de blir negativt påvirket. Køene på E18 koster samfunnet to milliarder kroner i året, sier Bærum-ordfører Lisbeth Hammer Krog (H).
Løftet fra partilederen er selvsagt som musikk i hennes ører.
– I over ett år har vi protestert, advart og brukt de virkemidlene vi har for å forsøke å påvirke regjeringen. Det har vært som å tale for døve ører. Tvert imot, har de kalt stengingen av kollektivfeltet en suksess. Det er i så fall en suksess våre innbyggere betaler for – med tid, penger og livskvalitet, sier Hammer Krog.