Nasjonale prøver viser lesekrise: – Hemmelighold hjelper ingen
Nesten 1 av 3 femteklassinger presterer på laveste lesenivå. Nå vil regjeringen fjerne nasjonale prøver. – Som å kaste termometeret fordi det viser feber, sier Høyres Mathilde Tybring-Gjedde.

Resultatene fra nasjonale prøver ble offentliggjort i dag. De viser blant annet at stadig flere femteklassinger sliter med lesing.
– Jeg er dypt bekymret for leseferdighetene i norsk skole. Når stadig flere 5. klassinger sliter med å lese, er regjeringens svar å fjerne nasjonale prøver. Det er som å kaste termometeret fordi det viser at man har feber. Det hjelper ingen å hemmeligholde hvordan det går i skolen, aller minst de elevene som trenger ekstra oppfølging, sier leder av utdannings- og forskningskomiteen Mathilde Tybring-Gjedde (H).
Nasjonale prøver viser at 29 prosent av elevene på 5. trinn nå presterer på laveste mestringsnivå i lesing – en økning på seks prosentpoeng siden 2022. Det tilsvarer rundt 3400 flere elever.
– På Arbeiderpartiets vakt kuttes det i laget rundt eleven, og lærerne står stadig mer alene i klasserommet. Samtidig øker antallet elever som trenger tilpasset undervisning fordi de sliter med lesing og regning. Da er ikke svaret å fjerne nasjonale prøver og la norsk skole jobbe med bind for øynene, sier Tybring-Gjedde.
Samme trend på 8. trinn
På 8. trinn ser man den samme utviklingen i lesing: Selv om noen færre elever er på aller laveste nivå, har andelen på det nest laveste økt. Av totalt fem mestringsnivåer ligger 35 prosent av elevene på de to svakeste. Det utgjør over en tredel av alle elevene, og er en økning på fem prosentpoeng siden 2022.
Tybring-Gjedde påpeker at regjeringen blir stadig mer frakoblet den virkeligheten lærere og elever opplever. Hun sier at Høyre vil prioritere det viktigste i skolen, som blant annet betyr lesing og regning fra dag én.
– Vi vil også prioritere nok kvalifiserte lærere som får tid og støtte til å følge opp hver enkelt elev, flere yrkesgrupper som kan avlaste læreren og intensivundervisning til elever som sliter med lesing. Vi vil målrette mer innsats på skoler med større utfordringer, sier hun.