Mer SFO er feil medisin mot lesekrisen
Kunnskapsministerens forslag er en fritidsreform, ikke et læringsløft, skriver Mathilde Tybring-Gjedde.

Innlegget ble først publisert i Aftenposten
Langt flere elever sliter med lesing og regning. Kunnskapsministerens svar er å kutte fag og sende elevene til skolefritidsordningen.
Skal leseferdighetene opp, må vi satse på lekbasert læring i skolen, med kvalifiserte lærere som har tid til å følge opp elevene sine.
Nylig kom resultatene fra nasjonale prøver. Nesten 30 prosent av norske 5.-klassinger presterer på det laveste nivået i lesing, og resultatene er blitt svakere for tredje år på rad. I realiteten betyr det at én av tre 5.-klassinger ikke evner å forstå sammenhenger i det de leser, eller å lese undertekster på en film.
Lesing er utgangspunktet for all annen læring. Når de grunnleggende ferdighetene ikke sitter, blir hele skoleløpet en kamp. For noen ender det i verste fall med at de faller ut av skolen og mister troen på seg selv. Dette gjør meg dypt bekymret, og det er åpenbart behov for å tenke nytt i skolepolitikken. Det er imidlertid svært passivt når kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun først skal tenke nytt, så munner det ut i at elevene skal sendes tidligere til SFO.
Mindre tid med lærere
Nordtun annonserte før helgen at hun vil bytte ut fagene KRLE, samfunnsfag og engelsk i 1.-3. klasse med mer tid i SFO. Dette fremstiller hun paradoksalt nok som en satsing på lesing, skriving og regning.
Forslaget hennes betyr i realiteten at de yngste elevene kun skal ha rundt tre timer skole i løpet av dagen, og at resten av dagen skal være fritidsordning uten kvalifiserte lærere.
Det betyr at lærere kun får tid med elevene sine fra halv ni til halv tolv, før elevene skal tilbringe flere timer på SFO. Det vil gi lærerne mindre tid til å følge opp elevene, mindre tid til å lese på skolen og mindre tid til praktisk undervisning. Forslaget er en fritidsreform, ikke et læringsløft.
Lese mer – på skolen
Høyre åpner for å endre fagene de første skoleårene. Vi mener det må ryddes plass i timeplanen for å lese mye mer på skolen enn i dag. Da må de ekstra timene brukes på at elevene får tid til å lære å lese og regne på lekbaserte måter med dyktige lærere, ikke å sende elevene tidligere til SFO.
Samtidig som skoleresultatene stuper, har ikke Ap gitt kommunene noen annen utvei enn å gjennomføre store kutt i skoleøkonomien. Det kuttes i laget rundt eleven, og lærerne står mer alene i klasserommet med flere elever som trenger tilpasset undervisning.
Det er oppsiktsvekkende dersom den eneste måten kunnskapsministeren klarer å finne penger på til å styrke laget rundt eleven med flere yrkesgrupper eller sikre god leseundervisning, er å spare penger på å sende elevene tidligere til SFO.
Å kutte undervisningstimer med kvalifiserte lærere skal ikke være et sparetiltak fra en regjering som ikke satser på skolen.
Mer variasjon
Høyre vil tenke nytt om undervisningen og styrke lekbasert undervisning med lærere, ikke redusere den. Vi vil ha flere yrkesgrupper i skolen som kan avlaste lærerne og støtte elevene. Vi vil ha intensiv leseundervisning til elever som sliter, og rydde plass i timeplanen til å lese mye mer på skolen.
Det er behov for flere fysiske lærebøker, mer praktisk undervisning og færre digitale distraksjoner. Og det bør være lettere med fleksibel skolestart for de barna som ikke er helt klare for å begynne på skolen.
Antall skoletimer er ikke det eneste avgjørende for elevenes læring. Men årsaken til at skoleresultatene i norsk skole faller, er ikke at elevene har for lite tid på SFO og for mye tid til lekbasert læring med kvalifiserte lærere de første skoleårene. Og svaret er ikke å erstatte fag som samfunnsfag, engelsk og KRLE med SFO.
Høyre vil sikre bedre, mer tilpasset og variert undervisning i de skoletimene vi har.