Realfagskrise: Høyre vil ta fire nye grep

Elever som velger de mest krevende mattefagene og realfagene stuper. Nå presenterer Høyre fire konkrete tiltak for å snu utviklingen.

Utdanning
Monica Molvær og Mathilde Tybring-Gjedde er Høyres representanter i Utdanning- og forskningskomiteen.

I dag samler Høyre 15 viktige aktører fra næringslivet, organisasjoner og akademia på Stortinget til et kriseseminar om realfagene, med blant annet Tekna, NHO, NITO, UiB, UiO, Utdanningsforbundet og KS til stede.

– Norge står midt i en realfagskrise. Jeg er alvorlig bekymret for utviklingen dersom vi ikke kommer med konkrete grep, sier leder av Stortingets utdannings- og forskningskomité Mathilde Tybring-Gjedde.

I tillegg til at resultatene i lese- og matteferdigheter faller i grunnskolen, vises den samme trenden på videregående nivå: Antallet elever som velger de to vanskeligste mattefagene (S-matte og R-matte) faller kraftig. Stadig flere elever velger en enklere form for matte (P-matte).

– Norge trenger flere bein å stå på og vi må få opp verdiskapingen. Da er realfag og teknologi helt sentralt. Det er kritisk mangel på folk med realfagskompetanse i arbeidslivet, fortsetter hun.

Høyre lanserer derfor fire tydelige grep for å løfte nettopp realfagene. Blant tiltakene Høyre foreslår er mer praktisk undervisning, intensiv hjelp til elever som sliter i matte og et krafttak for videreutdanning av lærere i matte og naturfag.

– Vi vil endre innholdet i dagens mattefag slik at det blir et regnefag med tydelig mål om hva elevene skal lære, sier Tybring-Gjedde.

Høyres krafttak for realfag:

💪 Kompetanseløft for lærere: Kraftig satsing på videreutdanning i matematikk og naturfag, slik at flere lærere har faglig fordypning der behovet er størst.

🍎 Mer praktisk realfagsundervisning: 40 millioner kroner til flere Newton-rom, moderne utstyr og praktisk undervisning, samt Talentsenter i realfag på alle Vitensentre i Norge.

📚 Tett oppfølging og mer nivådeling: 320 millioner kroner til nivådeling, intensivundervisning for elever som sliter, og styrking av laget rundt læreren med flere yrkesgrupper i skolen.

🔢 Endre mattefaget: Fra å være et drøftefag til et regnefag, med tydelige mål om hva elevene skal lære på alle trinn.

Tallenes tale:

Endring i antall elever som velger den vanskeligste matten i videregående skole, fra 2014 til i dag:

👉 R2-matte: ned 11 prosent  
👉 S1-matte: ned 67 prosent
👉 S2-matte: ned 53 prosent

Kilde: Udir