Arkivert artikkel

Flertall for å beholde kompetansekrav

I dag ble det sikret et fortsatt flertall for å beholde kompetansekravene for alle lærere som underviser i norsk, matematikk og engelsk når regjeringspartiene med støtte fra Kristelig Folkeparti avga sin flertallsinnstilling i utdanningskomiteen.

– Alle elever skal møte trygge og gode lærere, sier kunnskapsminister Jan Tore Sanner

– Alle elever skal møte trygge og gode lærere. Det gjør vi blant annet gjennom å stille krav til fordypning i matematikk, norsk og engelsk. Det er de barna som trenger skolen aller mest som mest trenger flinke lærere. Derfor er jeg glad for at et flertall på Stortinget fremdeles sier ja til kompetansekravene vi innførte i 2015, sier kunnskapsminister Jan Tore Sanner.

Mer læring i skolen

– Elever og foreldre skal føle seg trygge på at lærerne i klasserommet har fordypning i de fagene de underviser i. Selv om lærerne våre er dyktige, mangler alt for mange fordypning, sier komitéleder Roy Steffensen (FrP)

Prinsippet bak kompetansekravet er ganske enkelt: Vi mener at en matematikklærer skal ha fordypning i matematikk, en norsklærer i norsk og en engelsklærer i engelsk. I dag mangler for eksempel en av tre lærere som underviser i matematikk tilstrekkelig fordypning for å oppfylle kravet. For å sikre at elevene lærer mer på skolen, er vi avhengige av lærere som har faglig fordypning i det faget de underviser i.

– Disse tallene er alt for høye. Elever og foreldre skal føle seg trygge på at den som skal lære eleven grunnleggende ferdigheter i norsk og matematikk har nødvendig kompetanse, sier Venstres Tina Shagufta Munir Kornmo. – Lærerne er aller viktigst for elevenes læring og ved å satse på lærerne sikrer vi at alle barn får like muligheter, fortsetter Kornmo.

Kompensere for sosiale forskeller

Skolen klarer ikke å viske ut sosiale forskjeller hjemmefra. Det er forskjeller i prestasjoner på de elevene som har foreldre med høyere utdanning, og de som ikke har det. Spesielt i matematikk påvirker foreldrenes utdanningsnivå elevenes resultater.

– Vi trenger en skole som i større grad kan kompensere for forskjeller hjemmefra. Da må vi ha høye ambisjoner for skolen og jeg mener at å stille krav til fordypning i undervisningsfagene er blant de grepene som er riktig vei å gå. Elevene må få tilgang til den aller beste hjelpen de trenger når de er på skolen, sier Høyres skolepolitiske talsperson Kent Gudmundsen.

Etter- og videreutdanning

For at kommunene skal kunne sørge for at lærere innen 2025 oppfyller kompetansekravene, har den blågrønne regjeringen satset historisk på etter- og videreutdanning. Antallet lærere som får tilbud er mer enn tredoblet sammenlignet med den rødgrønne regjeringen.

– Undersøkelser viser at lærere som tar videreutdanning mener de blir bedre til å undervise, at elevene lærer mer, at de er blitt mer engasjerte i jobben sin og har endret sin egen undervisning som følge av videreutdanningen, fortsetter Gudmundsen

Arbeiderpartiets helomvending

Arbeiderpartiet var ett av partiene som sikret regjeringen flertall på Stortinget i sommeren 2015. Siden den gang har partiet foretatt en helomvending og ønsker seg nå en skole som ikke stiller faglige krav til alle lærerne som underviser barna våre i enten norsk, matematikk eller engelsk.

– Arbeiderpartiet svikter barna våre ved å ikke stille tydelige krav om faglig kompetanse. I andre yrkesgrupper er det en selvfølge at kompetansen jevnlig må fylles på. Jeg forstår ikke hvorfor dette skal være noe annerledes for lærerne som har en så viktig jobb, fortsetter Gudmundsen. – Arbeiderpartiet gikk til valg på kompetansekrav og nå snur de av populistiske hensyn. Det er å være uærlig mot velgerne sine, avslutter Gudmundsen.

Fylkesvise tall

Denne tabellen viser prosentvis andel av henholdsvis norsklærere, matematikklærere og engelsklærere som ikke oppfyller kompetansekravene og som underviser i 1.-7. trinn

Fylke Norsklærere Matematikklærere Engelsklærere
Østfold 19 % 29 % 40 %
Akershus 22 % 32 % 49 %
Oslo 20 % 28 % 41 %
Hedmark 17 % 26 % 38 %
Oppland 19 % 29 % 51 %
Buskerud 21 % 31 % 56 %
Vestfold 16 % 27 % 47 %
Telemark 18 % 32 % 50 %
Aust-Agder 17 % 37 % 56 %
Vest-Agder 21 % 35 % 50 %
Rogaland 20 % 37 % 55 %
Hordaland 14 % 26 % 49 %
Sogn og Fjordane 15 % 28 % 37 %
Møre og Romsdal 19 % 30 % 47 %
Sør-Trøndelag 15 % 24 % 50 %
Nord-Trøndelag 19 % 31 % 55 %
Nordland 16 % 28 % 51 %
Troms 15 % 29 % 49 %
Finnmark 20 % 26 % 43 %