Rekordmange lærere har søkt videreutdanning
Over 11 000 lærere har søkt om videreutdanning i 2019. Det er over 1100 flere enn i fjor.
– Jeg er veldig fornøyd med det rekordhøye søkertallet i år. Når flere lærere får faglig fordypning skaper vi en bedre skole, der kompetente og engasjerte lærere får elevene til å mestre og lære mer, sier kunnskapsminister Jan Tore Sanner i en pressemelding.
Verdifull investering
Regjeringen har tredoblet antallet lærere som får videreutdanning. Siden satsingen startet i 2014 har over 27 000 lærere over hele landet fått tilbud om videreutdanning i ulike fag. I år er det satt av 1,6 milliarder kroner til dette.
I fjor kom det en NIFU-undersøkelse blant lærere som har deltatt på videreutdanning. Der sier nesten alle lærere at de har endret undervisning, og syv av ti sier at de har blitt en bedre lærer. Det viser at det er verdifullt å investere i lærernes kompetanseheving.
– Et av regjeringens viktigste bidrag for å skape en bedre skole for elevene, er den historiske satsingen på videreutdanning. Lærere som har tatt videreutdanning mener elevene deres lærer mer, og at de selv har blitt mer engasjerte og bedre til å undervise. Å videreutdanne flere lærere er et viktig tiltak for å sikre at flere elever får tidlig og god oppfølging, fortsetter Sanner.
Kommunene må godkjenne
– Jeg håper at kommuner, fylkeskommuner og eiere av private skoler godkjenner flest mulig søknader innen fristen, slik at lærere som trenger faglig påfyll får det. Jeg er opptatt av at skoleeierne holder trykket oppe for å nå kompetansekravene, sier Sanner.
Nytt tilbud i spesialpedagogikk
Tilbud om spesialpedagogikk er nytt i år og ett av fagområdene med flest søknader. 900 lærere ønsker mer kompetanse i spesialpedagogikk.
– Til høsten skal vi legge frem en ny stortingsmelding om tidlig innsats. I arbeidet med melding ser vi at altfor mange barn møter ufaglærte assistenter og at hjelpen kommer for sent når det kommer til spesialundervisning. Slik skal vi ikke ha det. Barn og unge må få tidlig og riktig oppfølging, og flere lærere med fordypning i spesialpedagogikk vil kunne bidra til dette, sier Sanner.
Utvikling i antall søknader – nasjonalt
Årstall | Mars 2014 | Mars 2015 | Mars 2016 | Mars 2017 | Mars 2018 | Mars 2019 |
Total | 7 015 | 8 457 | 10 627 | 9 522 | 10 174 | 11 280 |
Utvikling i antall søknader – fylkesvis
Fylke | Mars 2014 | Mars 2015 | Mars 2016 | Mars 2017 | Mars 2018 | Mars 2019 |
Østfold | 274 | 405 | 540 | 460 | 524 | 587 |
Akershus | 742 | 880 | 1143 | 1027 | 964 | 1169 |
Oslo | 357 | 464 | 593 | 589 | 542 | 621 |
Hedmark | 248 | 345 | 471 | 416 | 439 | 430 |
Oppland | 256 | 346 | 441 | 412 | 390 | 452 |
Buskerud | 363 | 476 | 516 | 473 | 505 | 598 |
Vestfold | 276 | 335 | 489 | 424 | 451 | 451 |
Telemark | 256 | 304 | 376 | 350 | 385 | 505 |
Aust-Agder | 162 | 212 | 261 | 213 | 254 | 322 |
Vest-Agder | 239 | 309 | 349 | 363 | 397 | 421 |
Rogaland | 689 | 805 | 963 | 892 | 1190 | 1121 |
Hordaland | 744 | 814 | 1152 | 897 | 984 | 1103 |
Sogn og Fjordane | 242 | 250 | 308 | 266 | 270 | 331 |
Møre og Romsdal | 442 | 401 | 503 | 460 | 493 | 548 |
Trøndelag | 748 | 908 | 1006 | 971 | 988 | 1072 |
Nordland | 480 | 527 | 751 | 605 | 637 | 681 |
Troms | 314 | 348 | 407 | 372 | 419 | 486 |
Finnmark | 175 | 322 | 311 | 296 | 289 | 308 |
Svalbard | 1 | 2 | 7 | 14 | 7 | 9 |
Utland | 7 | 4 | 20 | 22 | 19 | 17 |