Arkivert artikkel

Tone Trøen valgt til ny stortingspresident

Tone Wilhelmsen Trøen fra Eidsvoll er valgt til ny stortingspresident.

Tone Wilhelmsen Trøen er ny stortingspresident

Sammen med resten av presidentskapet får hun den viktige oppgaven med å gjennomføre byggeprosjektet på en måte som styrker tilliten til Stortinget.

Tone Wilhelmsen Trøen (52) er fra grunnlovsbygda Eidsvoll. Hun er utdannet sykepleier, og siden 2013 har hun representert Akershus på Stortinget. I forrige stortingsperiode var Høyres talsperson i helse- og omsorgskomiteen. Inntil i dag var hun parlamentarisk nestleder i Høyre og leder av familie- og kulturkomiteen.

Hun er den andre kvinnen med dette vervet, etter Kirsti Kolle Grøndahl som var president fra 1993–2001.

En samlet stortingsgruppe mener Tone Wilhelmsen Trøen er godt egnet til å bli ny stortingspresident. Hun har i sitt komitéarbeid vist seg å være en samlende og konstruktiv politiker. Hun kan bidra til å styrke tilliten til Stortinget, sier Trond Helleland, parlamentarisk leder i Høyre.

Tone Wilhelmsen Trøen er takknemlig for tilliten.
Dette er en oppgave jeg går til med ydmykhet og arbeidslyst, sier Wilhelmsen Trøen.

Min viktigste oppgave på kort sikt handler om å gjennomføre byggeprosjektet på en måte som styrker tilliten til Stortinget. Jeg ønsker også å være en god tillitsvalgt for de 168 andre representantene, og sammen med resten av presidentskapet bidra til at det daglig arbeidet i Stortinget fungerer godt, sier Wilhelmsen Trøen.

Så fort som mulig ønsker jeg at presidentskapet skal møte prosjektledelsen, samt de som arbeider på byggeplassen. Presidentskapet bør få jevnlige rapporter om fremdriften i prosjektet, og vi skal fortløpende informere Stortinget, sier Wilhelmsen Trøen.

Presidentskapet har også varslet en gjennomgang av Stortingets drift med sikte på en kostnadseffektiv og fremtidsrettet organisasjon. Det er viktig at Stortinget nå setter tæring etter næring, avslutter hun.