Høyres visuelle identitet
Retningslinjer, ressurser og maler for profesjonelle designere og amatører
DESIGNMASKINEN:
Når du skal lage en enkel grafikk eller trykksak
Skal du lage en enkel grafikk for sosiale medier. Eller kanskje en rollup, plakat eller flyer? Bruk Designmaskinen (kun for medlemmer). Her kan du lage materiell direkte i nettleseren din – i Høyres design, uten at du trenger å tenke på farger, skrifttyper eller layout.
PROFILMANUAL:
Når du skal lage materiell fra bunnen av
Skal du designe noe selv med egne verktøy? Bruk retningslinjene som du finner lenger ned på denne siden. Her finner du alt du trenger til prosjektet ditt: Farger, skifttyper, logo, bilder og mer. I tillegg til maler for ulike programmer fra Adobe og Microsoft.
Den visuelle identiteten bidrar til at Høyre fremstår som en tydelig merkevare med et gjenkjennelig uttrykk i alle kanaler
Disse retningslinjene er til hjelp når man skal utvikle materiell for Høyre. Man står fritt til å utforme egne komposisjoner innenfor disse retningslinjene – noe som krever noe kunnskap innen visuell kommunikasjon. God design sørger for at:
- Budskapet kommer tydelig frem og oppfattes raskt og korrekt
- Det er lett å se at det er Høyre som er avsender
- Universell utforming og intuitiv brukeropplevelse (UX)
- En tydelig stoppeffekt
Les mer om de ulike bestanddelsene i den visuelle profilen under
NB: SIDEN ER UNDER UTVIKLING
Bestanddeler
Fargepalett med fargekoder og eksempler på bruk
Typografiske retningslinjer inkludert skrifttyper og vekter
Retningslinjer og nedlastbare filer til ulike bruksområder
Bildestil og regler for bildebruk og bildekreditering
Stilguide for små ikoner
Større tema-illustrasjoner
Komposisjon
Flyers, foldere, brosjyrer, avisannonser, visittkort og annet
Digital annonsering, sosiale medier, nettsider og presentasjoner
Retningslinjer for video, animasjon, musikk og lydeffekter
Rollups, plakater, boards, bannere og pressevegger
Retningslinjer for datagenererte bilder, tekster og materiell
Retningslinjer for design og produksjon av profilartikler
Maler for Adobe InDesign
For digitale og fysiske kanaler
Maler for Adobe Premiere
Tekst-effekter og animasjoner
Maler for brev og presentasjoner
For Microsoft Word og Powerpoint
KORTE FAKTA
Bestanddeler
Den visuelle profilen sørger for:
- En god brukeropplevelse (UX) på Høyres flater. Enkel og intuitivt. Designet skal hjelpe brukeren til raskt å oppfatte informasjonen og raskt finne frem på flatene våre.
- Et helhetlig visuelt språk bestående av et designsystem som skaper gjenkjennelse hos mottaker over tid.
- Universell utforming. Et demokratisk design som er tilgjengelig for alle. Forståelige tekster, lettlest typografi, tydelige fargekontraster og innhold som er lett tilgjengelig på alle enheter.
- En unik logo som er fleksibel i bruk og tydelig på alle flater.
- En tydelig blåfarge som skiller oss fra våre konkurrenter og som skaper gjenkjennelse.
- En tilleggs-palett som skal komplimentere blåfargen i komposisjoner der man tar i bruk illustrasjoner, uthever ord, eller på en annen måte ønsker større variasjon i uttrykket. Blå må uansett være den viktigste fargen i komposisjonen.
- Typografi som er lettlest i alle størrelser og på alle flater.
- I komposisjoner skal UI-elementer og designelemnter som bakgrunner og markeringer ha avrundede hjørner.
- Bilder med naturlige omgivelser og menneskelige uttrykk.
Universell utforming
Universell utforming betyr at det vi formidler lages på en slik måte at mottaker oppfatter budskapet raskt og korrekt, uansett hvilken enhet eller kanal vi benytter. Dette er viktig i alt Høyre følger.
Et eksempel er god brukeropplevelse (UX). Som en tydelig navigasjon på en nettside. Brukeren må raskt skjønne hvor man skal gå for å finne frem til det man lurer på. Et annet eksempel på god brukeropplevelse er en annonse der budskapet oppfattes raskt og der man har en tydelig CTA (Call to action). Som et budskap om å gjøre noe (som å stemme Høyre).
Et annet eksempel er at tekst må være lettleselig. Dette kan gjøres med riktig skriftstørrelse og nok fargekontrast til bakgrunnen.
Teknisk: Digitaliseringsdirektoratets forskrift om universell utforming av IKT-løsninger stiller krav om at nettsider må oppfylle 35 av 61 suksesskriteriene i standarden Retningslinjer for tilgjengelig webinnhold (WCAG) 2.0 (Web Content Accessibility Guidelines). Kontrastforholdet mellom teksten og bakgrunnen skal være minst 4,5:1. (Minimum, Nivå AA).
Les mer på Digitaliseringsdirektoratet
Hvordan lage materiell
Hvordan lager jeg ting?
- Bruk egne verktøy eller programvare
Som Figma eller Adobe Creative Cloud. Benytt retningslinjene på denne siden når du utformer designet ditt. Du må ha erfaren med visuell kommunikasjon (komposisjon, farger, typografi mm) og kunnskap om programvaren.
- Benytt Høyres designverktøy: Designmaskinen
Den nettbaserte løsningen lar deg lage et lite utvalg maler for bruk i digitale fysiske flater. (Kun for medlemmer) Designmaskinen
- Spesialproduksjon?
Ta kontakt med Høyres kampanje-team om du trenger hjelp til spesialproduksjoner. Om vi har kapasitet kan bidra med konsultasjon og muligens produksjon. Dette gjelder spesielt ting som vi ikke kan lage maler på, som: Større kampanjer, store digitale annonsesett, bil-/og vindusfolie og konferanser. - Skal du holde en presentasjon eller lage et dokument?
Bruk gjerne malene for Microsoft PowerPoint og Word. Se egen side.
- Spørsmål?
Ta kontakt om du har noen spørsmål om produksjonen din. Enten det er design, tekst, budskap, bilder, kanal, formater eller annet.
- Opplæring?
Vi vil arrangere noen designkurs basert på kunnskapsnivå. Kurs vil bli tilbudt på konferanser, på nettet og noen i Oslo. Ta kontakt om du/dere ønsker spesial-tilpasset opplæring/kurs. kampanje@hoyre.no
Faguttrykk
UX
User Experience. Norsk: Brukeropplevelse er et begrep som refererer til totalopplevelsen folk har ved bruk av et produkt, tjeneste eller et system. Det gjelder både digitale og fysiske flater. For eksempel en brukers opplevelse av Høyre etter å ha navigert på nettsidene våre. Kan også være hele reisen – fra første møte med Høyre til at de stemmer Høyre.
UI
User Interface. Norsk: brukergrensesnitt er elementer som knapper og tekst som guider brukeren gjennom en interaktiv løsning. Som en knapp som fører til en underside på en nettside eller et ikon (UI-element) som viser at du kan laste ned et dokument.
Infografikk
Design som fremstiller tall og tekst grafisk. For eksempel grafer, kakediagrammer og illustrasjoner.
Supringer
Tekst og andre elementer med gjennomsiktig bakgrunn som brukes i film. For eksempel en logo, forklarende grafikk eller teksting.