Designmaskinen

Lag markedsføringsmateriell i Høyres design. Les brukerveiledningen før du starter. Du må opprette bruker før du logger inn.

Designmaskinen topp

Overblikk

Generelt

  • Designmaskinen lar deg lage markedsføringsmateriell i Høyres design uten at du trenger å vite noe om fonter, farger eller layout. Viktig: Du må opprette bruker før du logger inn. Les brukerveiledningen for mer informasjon
  • Du kan lage innhold til flere kanaler. Blant annet sosiale medier, stands og husbesøk
  • Ikke alt kan lages mal for, og mange produksjoner må lages fra bunn av i et designprogram. Dette gjelder spesialproduksjoner som bil- og vindusfolie, annonser i aviser, nettsider og store trykksaker.. Du finner retningslinjer for å utvikle egne produksjoner på hoyre.no/design

Hjelp og kundestøtte

  • Trenger du teknisk hjelp? Eller lurer du på hvordan du lager noe det ikke er en mal for? Ta kontakt med oss på kampanje@hoyre.no eller ta en telefon
  • Lurer du på hvordan du bruker designmaskinen? Se bruksanvisningen nederst på siden eller her
Eksempler digital grafikk

Maler for digitale kanaler

  • Digitale kanaler er for eksempel sosiale medier, hoyre.no og annonser
  • Filene lastes ned som PNG (best mulig bildekvalitet)
  • Last bildet opp der du ønsker
Eksempler trykksaker

Maler for fysiske kanaler

Fysiske produksjoner er for eksempel trykksaker som flyers og brosjyrer. Og storformat-produksjoner som plakater og rollups

Når du skal sende til trykkeri/printshop

  • Når du er ferdig med å lage en trykksak, laster du ned den ferdige produksjonen som PDF. Skal du sende den til et trykkeri? Bruk PDF med skjæremerker (dette forklares på siden)
  • Send PDF-filen til trykkeriet og oppgi format, antall eksemplarer, leveringsadresse og betalingsinformasjon
  • Bruk helst Høyres eget trykkeri: Rolf Ottesen AS. Vår kontakperson er Lars Asak: lars@ottesen.no
  • Papirtype og vekt. Viktig: Trykkeriet vårt (Rolf Ottesen AS) vet hva slags papir Høyre bruker, men om du bruker lokalt trykkeri: Be de bruke papirtypen: Galerie Art Silk (ulik vekt for ulike trykksaker) 250g for A6 portkort. 200g for A5 flyer. Aldri bruk ubestrøket/matt papir
  • Skal du printe ut selv? Last ned PDF uten skjæremerker (dette forklares under)

Viktig når du printer fra egen datamaskin

Blå-fargen til Høyre er er en viktig del av Høyres merkevare og noe som lett identifiserer Høyre i alle kanaler. For å oppnå riktig fargegjengivelse når du printer selv, følg disse retningslinjene

  • Last ned PDF uten skjæremerker
  • Print fra nettleser, preview (mac). For deg som printer fra Adobe Acrobat: Bruk retningslinjene under
  • Fargene blir feil når man printer direkte fra Acrobat. I print-vinduet, gjør føglende:
Acrobat print

Eksempel på riktig og feil blåfarge

Feil farge

Teknisk brukerveiledning

Designmaskinen er best på en datamaskin. Du kan benytte en telefon til de digitale malene, men vi anbefaler å bruke en enhet med større skjerm. Da vil du få et bedre overblikk over brukergrensesnittet og det er lettere å bruke malene.

Før du starter – les dette

  • Lagring skjer automatisk hele tiden
  • Oversikten over dine siste produksjoner fonner du på forsiden
  • Malene for trykksaker har QR-generator. Skriv inn nettadressen og en liten forklaring.
  • Trenger du å gå tilbake til forrige vindu? Bruk hjem-knappen i Designmaskinen. Ikke bruk nettleserens tilbakeknapp.

Bilderettigheter

  • Bruker du et bilde du ikke har tatt selv? Da kan bilde være beskyttet av rettighetshaver og du trenger å betale for bruken og/eller kreditere fotografen.
  • Har du tatt et bilde av mennesker? Sjekk om personene har godkjent å bli med i reklame for Høyre. Om ikke kan du ikke bruke bildet.
  • Høyre leier illustrasjonsbilder til fri bruk av Høyre i markedsføring. Ta kontakt med oss for tilgang: kampanje@hoyre.no
  • Bruk ekte bilder
Riktig bildebruk - eksempler
Bilder og video skal oppfattes som naturlige, aktuelle og tydelige. 

Best practice

  • Realistiske situasjoner (med unntak av portretter)
  • God luft rundt motivet
  • Naturlige farger og lys
  • Naturlige fjesuttrykk
  • Norske omgivelser
  • Bruk et variert mangfold i alder, kjønn, etnisk bakgrunn
  • Bruk et variert uttrykk på modellene. Hverdagsklær/dress, rufsete hår/stylet, to-dagers skjegg/glattbarbert, sminke/uten sminke
  • Bruk bilder fra samme årstid som saken publiseres

Unngå dette

  • Ungå bilder der alle smiler unaturlig i omgivelser som ser kunstige eller for sterile ut
  • Unngå bilder der det er tydelig at modellen har et for ”glatt” uttrykk: For hvite tenner eller for mye sminke
  • Unngå over-redigerte bilder. For eksempel for høy eksponering eller fargestikk. For eksempel for gult
  • Ikke bruk konstruerte bilder/illustrasjoner
  • Unngå bilder man kan se er tatt i utlandet
  • Ikke bruk AI-genererte fotografier av ekte mennesker

Start Designmaskinen

Designmaskinen kjøres fra en nettleser og startes ved å benytte linken under eller ved å gå til app.designmaskinen.com. Nettsiden er selvforklarende men det kan være kjekt å se gjennom retningslinjene under. Lek deg frem og trykk rundt omkring for å bli kjent.

1. Første gang du logger på

  1. Første gang du bruker systemet, må du trykke ”Opprett konto” 
  2. Skriv inn e-posten du har registert deg med som Høyre-medlem 
  3. Du vil få en mail med engangskode. Skriv den inn på siden
  4. Det dukker opp et felt med organisasjon + Høyre-logo. Trykk på den. Du er nå inne i systemet. Kommer du ikke inn? Ta kontakt med kampanje@hoyre.no
  5. Om du ikke bruker siden på en stund, blir du bedt om å logge inn på nytt. Det gjør du ved å legge inn epost-adressen din og trykke ”Fortsett”
1

2. Innlogging

Etter du har opprettet konto kan du logge inn ved å skrive inn epost-adressen og trykke fortsett. Om du ikke bruker siden på en stund, blir du bedt om å logge inn på nytt.

1

3. Startside

  • Digitale flater: For deg som skal lage noe til sosiale medier eller andre digitale flater
  • Fysisk: For deg som skal lage noe på papir eller andre fysiske flater
  • Dine siste arbeider: Her kan du fortsette på et tidligere arbeid
2

4. Digitale flater: Velg format

For blant annet sosiale medier, nyhetsbrev og hoyre.no

  • Arrangement: Bilde til et Facebook-event/arrangement
  • Grafikk med budskap: Maler for å få ut budskapet i sosiale medier
  • Ramme til profilbilde: Facebook-profilbilde-ramme: ”Jeg skal stemme Høyre” + ”Jeg stiller til valg for Høyre”
  • Skjermbilde: For TV-skjermer, presentasjoner og flater i 16:9-format
  • Toppbilde til foreningsside: Til Facebook-siden (page) til din forening/politiker
3

5. Fysiske formater: Velg format

For deg som skal lage flyers, plakater, rollups og andre fysiske produksjoner

  • A4 stående: A4 forside til et dokument
  • A5: Tosidig A5 flyer
  • A6 liggende: Tosidig A6 flyer (postkort-størrelse)
  • Plakat 50×70 cm: Plakat som blant annet passer i en stands-bukk
  • Rollup: Standard rollup-størrelse 
4

6. Velg mal

Velg en mal med et design som passer ditt bruk. Du kan endre tekst og bilder

5

7. Rediger

  • All endringer foregår på venstre side av skjermen. (Ikke på bildet)
  • Dine muligheter til å redigere er fordelt på tre faner: Tekst, bilder, farger (ikke i bruk på alle maler)
  • Enkelte steder kan du endre på skriftstørrelsen (stor, liten medium)
  • Skriv inn foreningsnavn (Ikke bare Høyre)
  • PS: Husk å endre all tekst før du laster ned bildet
6

Tips:
Lagring skjer automatisk og oversikten over hva du har laget vises på forsiden

  • I bilder-fanen kan du sette inn eget bilde og endre utsnitt ved å ”zoome” inn og ut. (A) Om du zoomer inn, kan du justere utsnittet med å flytte rundt på bildet.
  • (B) På noen maler kan du endre bakgrunn. Som graderingene i denne malen
  • (C) Nederst kan du endre logo-symbolet (Høyre-vimpelen) til ”pride”-versjonen. For eksempel når det er et budskap om Pride eller avsenderen er Åpne Høyre.
7

9. Ferdigstilling

  • Ferdig? Trykk ”Last ned” eller ”Eksport” nederst til høyre
  • Del med en kollega: Du kan sende designet til godkjenning eller korrekturlesing hos en kollega. Knappen kopierer en link som du limer inn i en mail eller melding. PS: Vi anbefaler alltid at du korrekturleser. La gjerne en annen person gjøre det.
  • Digital distribusjon? Bruk bildet i sosiale medier, Høyres nettsider, nyhetsbrev eller en annen digital kanal
  • Lager du noe fysisk? (flyer/plakat/rollup)? Se viktig info her
8