Designmaskinen
Lag markedsføringsmateriell i Høyres design. Les brukerveiledningen på denne siden før du starter.
Overblikk
Generelt
- Designmaskinen lar deg lage markedsføringsmateriell i Høyres design uten at du trenger å vite noe om fonter, farger eller layout. Viktig: Du må opprette bruker før du logger inn. Les brukerveiledningen for mer informasjon
- Du kan lage innhold til flere kanaler. Blant annet sosiale medier, stands og husbesøk
- Ikke alt kan lages mal for, og mange produksjoner må lages fra bunn av i et designprogram. Dette gjelder spesialproduksjoner som bil- og vindusfolie, annonser i aviser, nettsider og store trykksaker.. Du finner retningslinjer for å utvikle egne produksjoner på hoyre.no/design
Hjelp og kundestøtte
- Trenger du teknisk hjelp? Eller lurer du på hvordan du lager noe det ikke er en mal for? Ta kontakt med oss på kampanje@hoyre.no eller ta en telefon
- Lurer du på hvordan du bruker designmaskinen? Se bruksanvisningen nederst på siden eller her
Maler for digitale kanaler
- Digitale kanaler er for eksempel sosiale medier, hoyre.no og annonser
- Filene lastes ned som PNG (best mulig bildekvalitet)
Maler for fysiske flater
Fysiske produksjoner er for eksempel trykksaker som flyers og brosjyrer. Og storformat-produksjoner som plakater og rollups
Når du skal sende til trykkeri/printshop
- Når du er ferdig med å lage en trykksak, laster du ned den ferdige produksjonen som PDF. Skal du sende den til et trykkeri? Bruk PDF med skjæremerker (dette forklares på siden)
- Send PDF-filen til trykkeriet og oppgi format, antall eksemplarer, leveringsadresse og betalingsinformasjon
- Bruk helst Høyres eget trykkeri: Rolf Ottesen AS. Vår kontakperson er Lars Asak: lars@ottesen.no
- Papirtype og vekt. Viktig: Trykkeriet vårt (Rolf Ottesen AS) vet hva slags papir Høyre bruker, men om du bruker lokalt trykkeri: Be de bruke papirtypen: Galerie Art Silk (ulik vekt for ulike trykksaker) 250g for A6 portkort. 200g for A5 flyer. Aldri bruk ubestrøket/matt papir
- Skal du printe ut selv? Last ned PDF uten skjæremerker (dette forklares under)
Viktig når du printer fra egen datamaskin
Blå-fargen til Høyre er er en viktig del av Høyres merkevare og noe som lett identifiserer Høyre i alle kanaler. For å oppnå riktig fargegjengivelse når du printer selv, følg disse retningslinjene
- Last ned PDF uten skjæremerker
- Print fra nettleser, preview (mac). For deg som printer fra Adobe Acrobat: Bruk retningslinjene under
- Fargene blir feil når man printer direkte fra Acrobat. I print-vinduet, gjør føglende:
Bruk riktig blåfarge
Teknisk brukerveiledning
Designmaskinen er best på en datamaskin. Du kan benytte en telefon til de digitale malene, men vi anbefaler å bruke en enhet med større skjerm. Da vil du få et bedre overblikk over brukergrensesnittet og det er lettere å bruke malene.
Les dette før du starter
- Lagring skjer automatisk hele tiden
- Oversikten over dine siste produksjoner finner du på forsiden
- Malene for trykksaker har QR-generator. Skriv inn nettadressen og en liten forklaring.
- Trenger du å gå tilbake til forrige vindu? Bruk hjem-knappen i Designmaskinen. Ikke bruk nettleserens tilbakeknapp.
Bilderettigheter
- Bruker du et bilde du ikke har tatt selv? Da kan bilde være beskyttet av rettighetshaver og du trenger å betale for bruken og/eller kreditere fotografen.
- Har du tatt et bilde av mennesker? Sjekk om personene har godkjent å bli med i reklame for Høyre. Om ikke kan du ikke bruke bildet.
- Høyre leier illustrasjonsbilder til fri bruk av Høyre i markedsføring. Ta kontakt med oss for tilgang: kampanje@hoyre.no
- Bruk ekte bilder
Best practice
- Realistiske situasjoner (med unntak av portretter)
- God luft rundt motivet
- Naturlige farger og lys
- Naturlige ansiktsuttrykk
- Norske omgivelser
- Bruk et variert mangfold i alder, kjønn, etnisk bakgrunn
- Bruk et variert uttrykk på modellene. Hverdagsklær/dress, rufsete hår/stylet, to-dagers skjegg/glattbarbert, sminke/uten sminke
- Bruk bilder fra samme årstid som saken publiseres
Unngå dette
- Ungå bilder der alle smiler unaturlig i omgivelser som ser kunstige eller for sterile ut
- Unngå bilder der det er tydelig at modellen har et for ”glatt” uttrykk: For hvite tenner eller for mye sminke
- Unngå over-redigerte bilder. For eksempel for høy eksponering eller fargestikk. For eksempel for gult
- Ikke bruk konstruerte bilder/illustrasjoner
- Unngå bilder man kan se er tatt i utlandet
- Overdreven bruk av AI-genererte fotografier frarådes. Spesielt med ekte mennesker.
Start Designmaskinen
Designmaskinen kjøres fra en nettleser og startes ved å benytte linken under eller ved å gå til app.designmaskinen.com. Nettsiden er selvforklarende men det kan være kjekt å se gjennom retningslinjene under. Lek deg frem og trykk rundt omkring for å bli kjent.
1. Første gang du logger på
- Første gang du bruker systemet, må du trykke ”Opprett konto”
- Skriv inn e-posten du har registert deg med som Høyre-medlem
- Du vil få en mail med engangskode. Skriv den inn på siden.
- Det dukker opp et felt med organisasjon + Høyre-logo. Trykk på den. Du er nå inne i systemet. Kommer du ikke inn? Ta kontakt med kampanje@hoyre.no
- Om du ikke bruker siden på en stund, blir du bedt om å logge inn på nytt. Det gjør du ved å legge inn epostadressen din og trykke ”Fortsett”
2. Innlogging
Etter du har opprettet konto kan du logge inn ved å skrive inn epostadressen og trykke “Fortsett“. Om du ikke bruker siden på en stund, blir du bedt om å logge inn på nytt.
3. Startside
Velg mellom digitale eller fysiske flater. Nederst finner du dine siste arbeider.
4. Digitale flater: Velg format
For blant annet sosiale medier, nyhetsbrev og hoyre.no
- Arrangement: Bilde til et Facebook-event/arrangement
- Grafikk med budskap: Maler for å få ut budskapet i sosiale medier
- Ramme for personlig profilbilde: Profilbilde-ramme: ”Jeg skal stemme Høyre” + ”Jeg stiller til valg for Høyre”
- Skjermbilde: For TV-skjermer, presentasjoner og andre flater i 16:9-format
- Toppbilde til sosiale medier: Til Facebook-siden (page) til din forening/politiker
5. Fysiske formater: Velg format
For deg som skal lage flyers, plakater, rollups og andre fysiske produksjoner
- Flyer (A5): Tosidig flyer
- Flyer i postkortstøttelse (A6): Tosidig flyer i postkort-størrelse
- Forside til dokumenter (A4)
- Plakat 50×70 cm: Plakat som blant annet passer i en stands-bukk
- Rollup: Standard rollup-størrelse
6. Velg mal
Velg en mal med et design som passer ditt bruk. Du kan endre tekst og bilder
7. Rediger
- All endringer foregår på venstre side av skjermen. (Ikke på bildet)
- Dine muligheter til å redigere er fordelt på tre faner: Tekst, bilder, farger (ikke i bruk på alle maler)
- Enkelte steder kan du endre på skriftstørrelsen (stor, liten medium)
- Skriv inn foreningsnavn (Ikke bare Høyre)
- PS: Husk å endre all tekst før du laster ned bildet
8. Rediger bilde, bakgrunner og logo
- I bilder-fanen kan du sette inn eget bilde og endre utsnitt ved å ”zoome” inn og ut. (A) Om du zoomer inn, kan du justere utsnittet med å flytte rundt på bildet.
- (B) På noen maler kan du endre bakgrunn. Som graderingene i denne malen
- (C) Nederst kan du endre logo-symbolet (Høyre-vimpelen) til ”pride”-versjonen. For eksempel når det er et budskap om Pride eller avsenderen er Åpne Høyre.
9. Ferdigstilling
- Ferdig? Trykk ”Last ned” eller ”Eksport” nederst til høyre
- Del med en kollega: Du kan sende designet til godkjenning eller korrekturlesing hos en kollega. Knappen kopierer en link som du limer inn i en mail eller melding. PS: Vi anbefaler alltid at du korrekturleser. La gjerne en annen person gjøre det.
- Digital distribusjon? Bruk bildet i sosiale medier, Høyres nettsider, nyhetsbrev eller en annen digital kanal
- Lager du noe fysisk? (flyer/plakat/rollup)? Se viktig info her