Færre blir mobbet i skolen

Norske elever meldte om mindre mobbing i skolen i 2019 enn noen gang tidligere, viser nye tall fra Elevundersøkelsen.

FÆRRE BLIR MOBBET: – Lave mobbetall viser at regjeringens tiltak mot mobbing virker. Høyre i regjering har nemlig satt i verk en rekke tiltak for å styrke skolenes arbeid med å forebygge, oppdage og håndtere mobbing, sier Høyres stortingsrepresentant Kent Gudmundsen.

– Det gleder meg å se at det går riktig vei mange steder i landet, men det er fremdeles alt for mange barn og unge som blir mobbet i og utenfor skolegården. Sånn kan vi ikke ha det. Høyre har nulltoleranse for mobbing. Skolen skal være et trygt og godt sted å være og ingen skal oppleve mobbing i Norge, sier Høyres stortingsrepresentant Kent Gudmundsen.

Samfunnsproblem

Utdanningsdirektoratet har publisert tall fra Elevundersøkelsen 2019, som er en nettbasert spørreundersøkelse hvor elever fra 5. trinn og oppover får si sine meninger om forhold som er viktige for læring og trivsel i skolen. Mobbing er ett av temaene som tas opp i undersøkelsen.

– Et trygt og godt læringsmiljø er helt avgjørende viktig for at man skal få til god læring. Mindre mobbing bidrar til mindre frafall, færre med skolevegring og flere elever som gleder seg til å gå på skolen for å møte venner, poengterer Gudmundsen.

– Mobbing er et stort samfunnsproblem. Det å gi barn en trygg og god barndom og oppvekst er det viktigste forebyggende tiltaket vi har, legger han til.

Laveste mobbetall som er målt

På nasjonalt nivå – når man ser på alle trinn fra 5. trinn til siste året på videregående – svarte 6,0 prosent av elevene at de har blitt mobbet av medelever, voksne eller digitalt mobbet av noen på skolen. Det er en liten nedgang fra 6,1 i 2018. Mye tyder på at dette er det laveste mobbetallet Elevundersøkelsen har målt med tilsvarende spørsmålsstilling siden starten i 2007.

– Lave mobbetall viser at regjeringens tiltak mot mobbing virker. Høyre i regjering har nemlig satt i verk en rekke tiltak for å styrke skolenes arbeid med å forebygge, oppdage og håndtere mobbing. Vi har blant annet innført en ny og streng mobbelov, som styrker rettighetene til den som mobbes, og ansatt mobbeombud i alle fylker, sier Gudmundsen.

Skolen har et viktig ansvar

Målet med undersøkelsen er å gi lærere, skoleledere og skoleeiere informasjon om hvordan elevene opplever skolehverdagen, slik at skolen kan følge opp med riktige tiltak.

– Som politikere kan vi lage lover og regler for å sikre at barns rettigheter ivaretas, men det er hver enkelt skole som må legge ned innsats og jobbe grundig og kontinuerlig for å forebygge og fange opp mobbing, fortsetter Gudmundsen.

Klager til fylkesmannen

Regjeringen åpnet i 2017 for at elever og foreldre som mener at skolen ikke håndterer mobbesaker godt nok, kan klage til fylkesmannen. Oslo og Viken ble i fjor kontaktet av 505 elever som gjaldt mobbesaker, mens Agder ble kontaktet av 111 elever om lignende saker.

– Hver eneste henvendelse til fylkesmannen er én for mye. Det er uakseptabelt at elever og foreldre opplever at skolen ikke gjør nok for å stoppe mobbing. Samtidig er det bra at tilbudet om å klage til fylkesmannen finnes. På den måten kan elever og foreldre som ikke opplever å få hjelp, forhåpentligvis få hjelp likevel, avslutter Gudmundsen.

Fakta

  • Obligatorisk for 7. trinn, 10. trinn og vg1. Frivillig å delta for øvrige trinn fra og med 5. trinn
  • Tallene som nå vises i Skoleporten er kun fra 7. trinn, 10. trinn og vg1
  • 451 184 elever svarte på undersøkelsen høsten 2019. Det er det høyeste antallet som noensinne har besvart undersøkelsen
  • De nye tallene er tilgjengelige på Utdanningsdirektoratets Skoleporten-nettside
  • I venstremenyen i Skoleporten finner du tall på fylke, kommune og skolenivå. Enkelte skoler får ikke tilgang til andelen som er mobbet av andre elever på skolen, grunnet fare for direkte identifisering av elevene.