Justisminister Monica Mæland overtar kriseledelsen

Korona-krisen berører nå alle sektorer i samfunnet vårt. Derfor overtar Justis- og beredskapsdepartementet ansvaret for å koordinere håndteringen av krisen.

– Jeg lover at norske myndigheter gjør alt vi kan for at vi som nasjon og enkeltmennesker skal komme så godt som mulig gjennom dette, sier justisminister Monica Mæland.

– Denne krisen har gått fra å være en helsekrise til å bli en nasjonal krise som spenner over alle sektorer, den påvirker oss alle. Derfor er det naturlig at Justis- og beredskapsdepartementet får ansvaret for å koordinere håndteringen av krisen, sier statsminister Erna Solberg i en pressemelding lørdag.

Søndags ettermiddag møtte justisminister Monica Mæland pressen digitalt. Hun hadde en tydelig oppfordring til hyttefolket:

– Det viktigste vi gjør nå er å forhindre smitte. Derfor har vi innført veldig strenge regler. Hyttekommunene våre har rett og slett ikke forutsetninger for å kunne håndtere hundrevis av hyttebeboere i helsetjenestene sine. Nå kommer det nye regler for å håndheve dette, men jeg vil oppfordre alle til å reise hjem.

Tiden fremover vil bli krevende

Situasjonen vi står oppe i påvirker hele samfunnet. Derfor er det viktig at alle støtter helse- og omsorgssektoren ved å følge opp de tiltakene som er innført.

– Vi kan ikke gjøre alle de tingene vi ellers er vant til å gjøre. Jeg opplever at vi alle gjør så godt vi kan. Tusenvis av mennesker, offentlig og privat, gjør det de kan for å holde hjulene i gang. Det er en enormt krevende situasjon, og det kommer til å oppstå problemer og uklarheter. Og det jobber vi for å løse, sier Mæland.

Mæland avsluttet pressemøtet med en betryggende beskjed:

– Jeg lover at norske myndigheter gjør alt vi kan for at vi som nasjon og enkeltmennesker skal komme så godt som mulig gjennom dette.

Regjeringen har opprettet en egen nettside på regjeringen.no om koronaviruset med tiltak og råd til befolkningen. Er du usikker på hvilke regler som gjelder, så gå dit først.

Monica Mæland vil avholde daglige pressemøter fremover der hun redegjør for status for håndteringen av situasjonen og hvordan regjeringen jobber for å sikre de samfunnskritiske funksjonene våre.