Lyst til å lære mer om Høyres politikk  på en enkel måte?

Her er noen tips til ting du kan se eller lytte til!

“Opplysningskontoret for politikk” er vår egen Youtube-serie hvor Høyres politikere forklarer ulike aktuelle politiske saker.

Opplysningskontoret for politikk

I YouTube-serien, Opplysningskontoret for politikk (laget av Høyre), møtes to av våre politikere til en uformell prat om aktuelle temaer. Det er laget 17 episoder, som handler om alt fra hvordan regjeringens nye jernbanepolitikk påvirker deg, og om ny politikk for å gjøre norsk skole enda bedre.

Noen høydepunkter:

• Hvordan skal vi løse klimakrisen?
    Hvor bekymret er Høyres miljøpolitiske talsperson, Stefan Heggelund, for klimaendringene, og hva mener han vi kan gjøre med det? Vetle Wang Soleim trosset regnet for å finne Stefan blant klimastreikerne foran Stortinget for å snakke litt om klima.
  • Ja til EØS:
    Over 60 prosent sier ja til EØS-avtalen, i en måling publisert i Klassekampen og Nationen. Hvorfor er denne avtalen så viktig for Norge? Leder i Høyres europautvalg, Vetle Wang Soleim og leder i Europabevegelsen, Heidi Nordby Lunde, forklarer.
  • Togtilbudet blir bedre, og staten sparer penger:
    Staten sparer milliarder av kroner på gjennomføring av jernbanereformen og konkurransen om å kjøre tog på strekninger i Norge. Hvorfor har ikke dette blitt gjort tidligere, og hva kan vi vente oss av fremtidens togtilbud? Se Peter C. Frølich snakke om dette med Høyres samferdselspolitiske talsperson, Helge Orten.
  • Fritt skolevalg:
    Det er viktigere at elevene selv får velge hvilken videregående skole de skal gå på, enn at fylkespolitikerne skal bestemme dette. I denne episoden av Opplysningskontoret for politikk diskuterer Henrik Asheim, som nylig ble forsknings- og høyere utdanningsminister, og stortingsrepresentant, Turid Kristensen, fritt skolevalg og hvorfor dette er viktig.
  • Høytidelig åpning av det 164. storting:
    Bli med stortingsrepresentant, Kårstein Eidem Løvås, på en ekslusiv tur rundt på Stortinget og se kongeparets “venteværelse”, finn ut hvem som har bursdag og hvor nervøs stortingspresidenten er før hun skal tale til nesten hele det offisielle Norge.

Klikk her for å se hele spillelisten.

Podkast om ideologi

I Høyres podkast “Blir det noen velgere av dette” inviterer stortingsrepresentant Stefan Heggelund til diskusjon om ideologi. Vi har samlet noen anbefalte episoder her, men alle episodene finner du der du vanligvis laster ned podkaster.

• #1: Torbjørn Røe Isaksen om konservatisme: Stefan Heggelund får besøk av Torbjørn Røe Isaksen. Sistnevnte er Høyres sjefsideologist og landets næringsminister.
  • #3: Kåre Willoch om sosial samvittighet: Kåre Willoch, tidligere Høyre-leder og statsminister, er denne ukens gjest. Tema for episoden er sosial samvittighet. Hvorfor er det slik at andre partier mener at konservative partier ikke har det?I tillegg blir det prat om velferdsstatens opphav, kontantstøtte og barnetrygd.
  • #10: Astrid Nøklebye Heiberg: I denne episoden er det selveste Astrid Nøklebye Heiberg som er gjest. Astrid var en viktig pådriver for å avskaffe homofili som sykdomsdiagnose, hvilket ble oppnådd i 1978.
  • #18: Utenriksminister Ine Eriksen Søreide: I denne episoden er det fasjonabelt besøk av landets utenriksminister: Ine Eriksen Søreide. Hva betyr egentlig multilateralt, bilateralt og unilateralt? Og hvorfor er EU, FN, NATO, IMF og WTF viktig for Norge? Som en liten nasjon har vi alt å vinne på en godt organisert verden med sterkt og forutsigbart internasjonalt samarbeid. Derfor må vi satse på forpliktende multilateralt samarbeid slik at vi ivaretar norske innbyggeres trygghet og velferd, sier utenriksministeren

Podkast om næringsliv: Hva skal vi leve av?

• #1: Velkommen til Høyres nye næringslivspodkast: Stortingsrepresentantene Tom-Christer Nilsen og Kårstein Eidem Løvaas, begge i næringskomiteen, stiller seg selv spørsmålet som ligger til grunn for det meste vi gjør. Nemlig: Hva skal vi leve av?Det blir intervjuer med folk i hele landet, det blir snakk om verdiskaping og du skal ikke se bort ifra at det kommer en og annen rant også.
  • #5 Kan vi leve av skam?: I denne episoden dukker programlederne ned i teamet skam. Er det så konstruktivt? Og hvor mye går det egentlig an å skamme seg over?
  • #10: Koronavirus og et knust håp: Tom-Christer er i fare for å ha blitt smittet av pandemien, mens Kårstein er på Stortinget og vedtar lovene som skal beskytte oss. Få med deg ukens episode om koronavirus, et knust håp og videokonferanse.