Frist for å søke høyere utdanning: – Ikke sett livet på vent

Klokken tikker for alle som vil søke seg til høyere utdanning til høsten. I morgen ved midnatt går søknadsfristen ut. – Søk nå, oppfordrer forsknings- og høyere utdanningsministeren.

portrettfoto av henrik asheim
– Ingen utdanning er bortkastet, mener Henrik Asheim. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen, Høyre

– Er det en ting koronakrisen har lært oss, så er det at utdanning er viktig. Brorparten av de som ble permitterte eller mistet jobben, er arbeidstakere med lav utdanning, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H).

Han understreker at alle arbeidstakere er viktige for å få hjulene til å gå rundt, men at krisen viser hvor viktig all utdanning er for både folk og samfunnet.

– Utdanning blir bare viktigere og viktigere i et arbeidsliv som blir mer avansert og stiller stadig høyere krav til formell kompetanse. Det ser vi særlig godt i møte med økonomiske kriser som denne, sier Asheim.

Du kan søke på 1821 studier

Torsdag 15. april klokken 23.59 går fristen for å søke seg til høyere utdanning gjennom samordna opptak ut.

– Jeg forstår at det siste året har vært vanskelig for mange studenter. Men jeg håper virkelig på en bedre studiehøst. De som grubler på om de i det hele tatt skal studere, bør hoppe i det. For hverdagen kommer tilbake, og det er helt sikkert at vi trenger flinke folk til å bygge landet videre og finne smarte løsninger også i fremtiden, sier Asheim.

I år kan søkerne velge mellom 1324 studier ved 27 universiteter og høgskoler, og 497 studier ved 27 fagskoler.

Norge har behov for et mangfold av utdannede

– Ikke sett livet på vent, søk nå. Vi har behov for et mangfold av utdannede: Elevene våre trenger flinke lærere, sykehus og sykehjem trenger flere sykepleiere, bedriftene trenger flere med IT-kompetanse, og vi trenger forskere og håndverkere, fortsetter Asheim.

Høyre bygger kunnskapssamfunnet og mener at Norge er helt avhengige av utdanning, forskning og innovasjon for å løse fremtidens utfordringer og skape nye arbeidsplasser som kan finansiere fremtidens velferd.

God tid på å omprioritere søkelisten

– Det viktigste å tenke på når du skal velge en utdanning er hva du selv vil, liker å gjøre og hva samfunnet har bruk for. Det blir både morsommere og enklere å studere og jobbe dersom det er et fagfelt du interesserer deg for og mestrer, sier Asheim. Og legger til:

– Ingen utdanning er bortkastet!

Hvis du er usikker på hva man vil studere, har du fortsatt tid til å endre rekkefølgen på prioriteringslisten din frem til 1. juli. På siden til Samordna opptak finner du mer informasjon.