Høyre med nye tiltak mot arbeidslivskriminalitet

Høyre vil ha useriøse aktører og kriminelle ut av norsk arbeidsliv, og foreslår nå flere tiltak for å trappe opp kampen mot arbeidslivskriminalitet.

Arbeidslivskriminaliteten blir stadig mer organisert og systematisk, og går i økende grad på tvers av bransjer. Høyre mener a-krimsentrene må bruke mer tid ute på arbeidsplassene.

– Skal vi få bukt med lovbrudd i arbeidslivet, kreves det koordinert og felles innsats. Derfor opprettet vi i regjering åtte A-krimsentre, hvor etatene gjennomfører felles kontroller og sanksjoner. Nå lanserer vi nye tiltak som vil gi a-krimsentrene mer slagkraft til å oppdage og slå ned på kriminelle der det smerter mest, sier Høyres Aleksander Stokkebø.

– Vi vil gjeninnføre A-krimstrategien, hjemlene for informasjonsdeling skal oppdateres raskere og A-krimsentrene skal mer ut på kontroller. Det kommer en tydelig føring om å prioritere arrest, utlegg og sanksjoner som svir, sier Stokkebø.

Politiet, som de senere årene har trukket seg mer tilbake, skal få de oppdaterte hjemlene som trengs for å vende tilbake til frontlinjen av kontrollarbeidet. Samarbeidet med de ikke-statlige aktørene som Fair Play bygg skal struktureres, slik at man bedre får benyttet den omfattende kunnskapen de sitter på.

Høyres forslag for å bekjempe arbeidslivskriminalitet:

1. En samlet A-krimstrategi på tvers av samtlige relevante departement, hvor også økonomisk kriminalitet inngår.
  1. Evaluere de nye hjemlene for informasjonsdeling- og bruk mellom etatene, slik at de raskt kan utbedres ved behov, samt vurdere behovet for felles hjemler i forbindelse med felles virksomhet.
  1. Klargjøre samarbeidet mellom Nasjonalt tverretatlig etterretningssenter (NTAES) og a-krimsentrene, herunder vurdere om NTAES skal gis en større rolle i analyser, rapportering og kunnskapsbygging på a-krimfeltet.
  1. A-krimsentrene må prioritere operative kontroller, sanksjonering og etterforskning, samt at kunnskapsinnhentingen innrettes å for å understøtte dette.
  1. A-krimsamarbeidet må prioritere bruk av arrest og utlegg fra kriminelle aktører, samt innhenter mer kunnskap om årsaksfaktorene bak de siste års nedgang.
  1. Politiet må ha tydelige hjemler for deltakelse i kontroll-gruppen og kunnskapsbyggingen ved a-krimsentrene
  1. A-krimsentrene må ha en plan for samarbeidet med ikke-statlige aktører som er tett på ofrene for arbeidslivskriminalitet.