Nå skal KI inn i flere utdanninger

Utviklingen av kunstig intelligens (KI) går i en rasende fart, og nylig fikk Høyre flertall for et forslag i Stortinget som sikrer at kunstig intelligens skal inn i flere utdanninger.

Linda Hofstad Helleland
— Vedtaket er en marsjordre til regjeringen, sier Linda Hofstad Helleland. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen, Høyre

«Stortinget ber regjeringen sørge for at kunnskap om kunstig intelligens og tingenes internett integreres i flere utdanninger», heter det ved et av punktene i representantforslaget om datadrevet industri.

Høyres næringspolitiske talsperson Linda Hofstad Helleland sier flertallet er viktig.

—  Dette er et viktig flertall fordi utviklingen går i et voldsomt tempo. Vi ser at enkelte land ønsker å blokkere for KI, men vi mener akademia skal være de fremste til å bidra til hvordan KI kan brukes til samfunnets beste, samtidig som det ikke går på bekostning av vår sikkerhet og personvernsier Hofstad Helleland.

Hun peker på at vi må jobbe smartere og mer effektivt for å opprettholde norsk konkurransekraft og velferdsnivå, og at digitalisering er nøkkelen til å lykkes.

—  Digitalisering og kunstig intelligens vil bidra til betydelig teknologisk innovasjon. Derfor er det avgjørende at det blir mer KI i utdanninger. Med mer KI i utdanningene kan elever og studenter bli eksponert for teknologi som de vil møte i fremtidige jobber og karrierer.

Hun viser til at forståelsen av avansert teknologi og dataanalyse, inngår i alle virksomheter. Det er ikke bare i teknologi- og ingeniørutdanninger hvor KI bør være en integrert del.

—  Enten du er sykepleier-, politi- eller informatikkstudent, må du ha en forståelse for hvordan dataene mates og hvordan systemene gir disse svarene. Du skal kunne tolke dataene som genereres og forstå hvordan systemene fungerer, sier hun.

Marsjordre til regjeringen

Helleland forteller at flere land nå vil forby kunstig intelligens som ChatGPT. Hun sier at vi isteden trenger at studentene og akademia er med på å legge premisser for hvordan vi skal definere og implementere KI i den norske samfunnsmodellen.

— Vedtaket er en marsjordre til regjeringen. AI-utdanningen bør fokusere på etikk og databeskyttelse. Det er viktig at elever og studenter lærer om de etiske og juridiske implikasjonene av å samle inn og bruke data, og hvordan man kan beskytte personvernet og sikkerheten til de som bruker teknologien.

Regjeringen må selv velge hvordan de vil gjøre det. Om det er gjennom dialogen med institusjonene eller gjennom organisasjoner, det trenger ikke Stortinget legge seg opp i.  Hofstad Helleland mener dette er også et tydelig signal fra Stortinget til utdanningsinstitusjonene.

— Utviklingen løper av gårde, og politikken henger så mye etter. Derfor er det avgjørende at akademia tar på seg ledertrøyen i utviklingen av hvordan KI skal brukes i det norske samfunnet. Alle studenter bør få kunnskap om å bruke AI til å analysere og tolke dataene som genereres og som de i sine fremtidige yrker må forstå i et arbeidsliv som vil komme til å se veldig annerledes ut enn det vi kjenner i dag.