Erna Solberg: – Vi vil ta alle gode krefter i bruk

I Erna Solbergs siste sentralstyretale før lokalvalgkampen la hun frem Høyres politikk for samarbeid mellom private, ideelle og offentlige aktører. Det loves mer åpenhet og strenge krav til lønns- og arbeidsvilkår for de ansatte.

Erna Solberg og Tone Wilhelmsen Trøen om å ta alle gode krefter i bruk
Erna Solberg og Tone Wilhelmsen Trøen om å ta alle gode krefter i bruk

Erna Solberg er tydelig på at Høyre vil ta alle gode krefter i bruk, uavhengig av om de er offentlige, private eller ideelle.

– Den norske velferdsmodellen, der private, ideelle og det offentlige samarbeider, bidrar til mangfold, bedre kvalitet, valgfrihet og innovasjon. Det offentlige skal selvsagt betale, uavhengig av hvem som leverer tjenesten. Og brukere og ansatte skal vite at kvaliteten alltid er viktigst for Høyre, sa Erna Solberg til Høyres sentralstyre.

Argumenterte sterkt for fordelene av samarbeid med private aktører.

– Private kan ta unna lange helsekøer og øke kapasiteten, bidra til et mer mangfoldig tilbud der pasienter trenger et bredere tilbud for å finne noe som passer dem og bidra til innovasjon og nye måter å jobbe på som også kan gjøre de offentlige tjenestene bedre. Vi så under pandemien og flyktningkrisen den viktige rollen private aktører spilte for beredskapen, sa Høyre-lederen.

Den norske velferdsmodellen har historisk sett bestått av et samarbeid mellom det offentlige, private og ideelle – med det offentlige som bærebjelken – til det beste for innbyggerne, og for det offentliges regning. Støre-regjeringen på sin side har tatt flere grep for å svekke denne modellen:

– Regjeringen har satt ned et utvalg som skal utrede hvordan private aktører skal fases ut av velferden. Det er ikke bare en avsporing fra de viktige utfordringene samfunnet vårt står overfor. Det er et direkte angrep på den norske velferdsmodellen, som har tjent oss godt i generasjoner, sa Solberg.

Vil ta grep for å styrke tilliten

Høyre-lederen la frem fem konkrete grep som skal bidra til å videreutvikle den norske velferdsmodellen. Blant disse er økt åpenhet og strenge krav til ansattes lønns- og arbeidsvilkår.

– Vi vil stille tydelige krav om at det skal være gode lønns- og arbeidsvilkår for de ansatte uavhengig av om man jobber hos en offentlig, privat eller ideell aktør. Og at bruker- og pårørendeperspektivet skal være førende for tilbudet. Jeg tror det er avgjørende at både offentlige, private og ideelle følger et sett med spilleregler hvis folk skal ha tillit til tjenestene, sa Solberg.

Fordeler ved private aktører

  • Bidra med innovasjon som kan gjøre også offentlige tjenester bedre.
  • Raskere skalere opp nødvendige tjenester i kriser, og skalere dem ned når krisen er over.
  • På kort varsel steppe inn og løse utfordringer – for eksempel å ta unna lange helsekøer ved å bruke deres ledige kapasitet.
  • Dekke behov der det offentlige ikke leverer godt nok. Mange pasienter og brukere – særlig innen rus og psykisk helse – har hatt dårlige erfaringer med det offentlige, og nytt godt av offentlig finansierte tilbud fra private og ideelle.
  • Bidra med valgfrihet til den enkelte. Det er et paradoks at du har bytterett hvis du kjøper en gressklipper, men ikke hvis du er misfornøyd med hjelpen du får til de mest grunnleggende tingene i livet.

Fem grep for å styrke den norske velferdsmodellen hvor alle gode krefter tas i bruk

1. Det offentlige må bli bedre til å bestille tjenester

Det offentlige må bli bedre til å bestille tjenester ved å styrke fagmiljøer som kan gi råd og veiledning til kommuner og statlige etater om anskaffelser av velferdstjenester og oppfølging av kontraktene. Det bør være eksempler på gode kontrakter ved kjøp av velferdstjenester, og hvordan kontraktene best kan følges opp.

2. Mer åpenhet om eierskap, organisering og økonomi.

Vi vil blant annet etablere et offentlig tilgjengelig register over alle private og ideelle virksomheter som leverer offentlig finansierte velferdstjenester, og utrede hvilke tiltak som kan innføres for å få mer transparens hos private og ideelle aktører som leverer velferdstjenester, herunder regnskapsmessig skille.

3. Bedre brukerinvolvering og høyest mulig kvalitet.

Vi vil i større grad vektlegge kvalitet ved inngåelse av kontrakter med private og ideelle aktører. For å få økt kunnskap om kvaliteten på tjenestene vil vi at kommunene og staten skal ha jevnlige bruker- og pårørendeundersøkelser som inkluderer alle aktører. 

4. Strenge krav til ansattes lønns- og arbeidsvilkår.

Ifølge Velferdstjenesteutvalget er det ikke noe belegg for å si at overskuddet til private aktører oppstår som følge av lave lønns- og arbeidsvilkår eller ved å undergrave kvalitet. Likevel mener vi strenge krav for å sikre ansatte gode lønns- og pensjonsvilkår er med å bygge tillit til private aktører.

5. Det må bli enklere og raskere å inngå samarbeid med private og ideelle.

I noen kommuner tar det for lang tid å innføre for eksempel fritt brukervalg innen hjemmetjenester for eldre, til tross for at det er et politisk flertall i kommunestyret om det. Solberg-regjeringen lovfestet en godkjenningsmodell for fritt brukervalg i 2021. Den la til rette for at fritt brukervalg kom raskt på plass, og at de private og ideelle leverandørene konkurrerte kun på kvalitet, ikke på pris. Selv om Ap/Sp-regjeringen fjernet lovfestingen, vil Høyre at dette skal gjennomføres dersom det blir borgerlig flertall etter valget i 2023.

Last ned rapport om Høyres politikk for å ta alle gode krefter i bruk

Du kan lese mer om dette i Høyres omfattende rapport om samarbeidet mellom offentlige, private og ideelle aktører, som har vært ledet av Tone Wilhelmsen Trøen, leder av helse- og omsorgskomitéen på Stortinget for Høyre.