Høyres løsninger når alt blir dyrere

Nå har vi samlet Høyres løsninger for å gjøre hverdagen enklere for flere og våre svar på hvordan vi skal bekjempe de grunnleggende årsakene til fattigdom og sosiale forskjeller.

Høyres leder Erna Solberg og nestleder Henrik Asheim på avsluttende pressekonferanse før sommeren. Nå har vi samlet Høyres løsninger for når alt blir dyrere: – Det er viktig med løsninger som gjør at familiene får mer penger å rutte med, sier Asheim.

De siste to årene har vært tøffe for mange. Den ene krisen har avløst den andre. Strømmen har vært dyr, maten blir dyrere, leien blir dyrere, ferien blir dyrere enn planlagt og boliglånet blir dyrere å betjene.

– Mange klarer seg, men de som hadde minst fra før har fått det verre og de som tidligere har klart seg greit merker at både lommeboken og sparekontoen tømmes, sier Høyres nestleder Henrik Asheim.

Hjelp til de som sliter nå på grunn av økte kostnader

Andelen med økonomiske utfordringer har steget fra 7 prosent i 2021 til 18 prosent i år. De som er mest utsatt når alt blir dyrere, er de som har det trangt fra før.

– Vi går mot en sommer og høst der nesten alle vil kjenne at økonomien blir trangere. Flere vil merke at pengene ikke strekker til. Vi vet at de med barn rammes hardt, derfor er det viktig med løsninger som gjør at familiene får mer penger å rutte med.

Høyre foreslår blant annet å øke barnetrygden, gjøre barnehage og SFO billigere for familier med lav inntekt, og sikre at alle barn kan delta på fritidsaktiviteter, uavhengig av størrelsen på foreldrenes lommebok.

– Også matvareprisene har økt det siste året. Høyre ønsker å lette på importvernet for enkelte varer slik at hylleprisen blir billigere for folk – det sier regjeringen nei til, sier Asheim.

Bekjempe de grunnleggende årsakene til fattigdom og sosiale forskjeller

Ferske tall fra SSB viser at 24 prosent av alle mellom 18 og 67 år med grunnskole som høyeste utdanning, var uføretrygdet i fjor. For de med høyere utdanning er tallet 4,6 prosent. Vi vet også at barn med innvandrerbakgrunn er sterkt overrepresentert i statistikken over familier med vedvarende lavinntekt.

– Skole og integrering er vår aller viktigste sosialpolitikk. Hvis flere elever får bedre hjelp til å mestre skolen og integreringspolitikken gir folk et språk og en kompetanse de kan bruke i arbeidslivet så gir vi alle et bedre utgangspunkt for å leve gode og selvstendige liv, sier Asheim.

Høyre er garantisten for arbeidslinja.

– Den største forskjellen i dag går mellom de som har en jobb og de som ikke har det. En jobb gir ikke bare lønn på konto en gang i måneden. Det gir fellesskap, mestring og en følelse av at noen har behov for deg. Det bør flere mennesker få muligheten til å oppleve, sier Asheim.

Høyres viktigste løsninger når alt blir dyrere:

1. Øke barnetrygden.
  2. Styrke moderasjonsordningene i barnehage og SFO for familier med lav inntekt.
  3. At alle skal kunne delta på fritidsaktiviteter, uavhengig av størrelsen på foreldrenes lommebok.
  4. Senke matvareprisene ved å gjennomgå og lette på importvernet for enkelte varer, i tråd med Konkurransetilsynets forslag.
  5. Ha intensiv opplæring i lesing, skriving og regning i 1.-4. klasse og i ungdomsskolen.
  6. Gjøre det enklere å kombinere utdanning med mottak av trygdeytelser.
  7. Bruke lønnstilskudd for å få flere innvandrere inn i arbeid.
  8. Styrke boligkjøpermodeller som leie-til-eie for at flere skal få en vei inn på boligmarkedet eller når man skal ha en ny bolig tilpasset en ny livsfase.
  9. Ha flere tiltaksplasser for personer med nedsatt arbeidsevne.
  10. Innføre aktivitetsplikt for alle sosialhjelpsmottakere under 40. For de som ikke kan norsk, er språkopplæring den viktigste aktiviteten som vil tilbys.