Høyre lover flere kvalifiserte lærere 

Høyre går til valg på en skole som ser hver enkelt elev og hvor alle skal oppleve mestring og læring, tilpasset opplæring og tidlig innsats. Alle elever skal møte kvalifiserte lærere i klasserommet.   

Høyres skoleløfte i 2023 er at alle Høyre-kommuner skal prioritere å fylle norske klasserom med flere kvalifiserte lærere.

Mange lærere underviser uten riktig utdanning eller kompetanse, og for mange lærere velger bort læreryrket. For at alle elever skal møte en kvalifisert lærer i klasserommet må det rekrutteres, kvalifiseres og beholdes flere lærere i skolen i årene som kommer. 

– Høyres skoleløfte i 2023 er at alle Høyre-kommuner skal prioritere å fylle norske klasserom med flere kvalifiserte lærere. Lærerne er den viktigste enkeltfaktoren for elevers læring, og målet må være at alle elever møter en kvalifisert lærer, sier partileder Erna Solberg   

Etter åtte år med Høyre i regjering ble det nesten 5000 flere kvalifiserte lærerårsverk i norsk skole. Det har sikret færre elever per lærer og at flere elever møter en lærer med den utdanningen og fordypningen de skal i klasserommet. Fremdeles gjenstår det en del før alle elever møter kvalifiserte lærere. 2500 årsverk undervises av ukvalifiserte. Det må vi gjøre noe med og kommunene sitter på nøkkelen:

– Kommunene sitter på mange verktøy for å gjøre det mer attraktivt å jobbe i skolen. Lærere må trives og oppleve et sterkt profesjonsfellesskap med kompetanse og støtte til å gjøre jobben godt. Lokalvalget bør alltid være en kamp om å ha de største ambisjonene for elevene våre, og norsk skole, fortsetter Solberg. 

Høyre vil derfor prioritere å:

  • Prioritere kvalifisering av flere av dem som underviser i skolen i dag, som mangler formell kompetanse, og tilby videreutdanning for dem som har startet, men ikke fullført lærerutdanning og jobber utenfor skolen i dag. Fortsatt må videreutdanning, spesielt innen norsk, matematikk og engelsk, prioriteres slik at alle lærere oppfyller krav til fordypning.  
  • Sikre flere karriereveier for lærere etter modell av lærerspesialistordningen.   
  • Skjerpe kravene i opplæringsloven til utdanning og kompetanse, minimere bruken av unntak fra disse kravene, og alltid forvente at skolene ansetter kvalifiserte lærere eller har en klar plan om kvalifisering innen kort tid. Lærerutdanning og rett kompetanse må anerkjennes.  
  • Alle Høyre-kommuner skal ha vikarordninger som enten alene eller gjennom interkommunale samarbeid sikrer en vikarordning med god tilgang på kvalifiserte vikarlærere.  
  • Det kan skille over to års læring for elevene ut av grunnskolen avhengig av hvilken kommune de går på skole i. Høyre vil sette alle kommunepolitikere med ansvar for skolen på skolebenken, og sikre kompetanse i å drive langsiktig strategisk styring av skolen i tett samarbeid med skoleledere og administrasjon. 

Lite imponert over regjeringens ambisjoner

Høyre hevet statusen for læreryrket gjennom å opprette en femårig mastergrad med økte opptakskrav, forsterket kravene til faglig fordypning for lærerne og gjennomførte en historisk satsing på videreutdanning og kompetanseheving. Etter endringene i lærerutdanningen og innføringen av nye karriereveier for lærere som vil bli værende i klasserommet ble det økte søkertall, flere kvalifiserte søkere, høyere gjennomføring og flere kvalifiserte lærerårsverk i skolen.  

Høyres partileder er så lang lite imponert over regjeringens skoleambisjoner. 

– Regjeringen har så langt vist få ambisjoner på vegne av lærere, elever og innhold og kvalitet i skolen. Deres grep har så langt kun bidratt til å svekke læreryrkets attraktivitet ved å fjerne alle karriereveier for lærerne, kuttet kompetansekravene for lærere og redusert opptakskravene til utdanningen. For at flere vil søke seg til lærerutdanningen eller bli værende som lærer i mange år, må de oppleve at de satses på, og det skjønner jeg at de ikke opplever med dagens regjering, sier Solberg.