Høyre vil sikre flere studenter tak over hodet

Mange studenter har endelig fått gladnyheten om at de har kommet inn på drømmestudiet. Det er bare ett problem. De mangler et sted å bo.

Stortingspolitiker Kari-Anne Jønnes utenfor Stortinget.
− Vi må sikre at alle har like muligheter til å trives og lykkes som student, sier stortingsrepresentant, Kari-Anne Jønnes.

Denne sommeren har over 100.000 studenter fått tilbud om studieplass. For flere av disse innebærer dette å flytte hjemmefra til et nytt sted.

På grunn av få utleieboliger, rekordhøye leiepriser og at det ikke bygges nok nye boliger, står nesten 16.000 studenter i kø for studentbolig før studiestart, viser ferske tall fra Samskipnadsrådets undersøkelse.

Det må vi gjøre noe med. Derfor foreslår Høyre flere grep for å sikre at det bygges nok studentboliger.

Raskere og enklere prosesser

Studentboliger er et av de viktigste velferdstiltakene vi har for studentene. Høyre vil at unge skal slippe å måtte bekymre seg for å finne tak over hodet, og heller bruke studietiden sin på andre ting enn å stresse med å finne bolig.

− Hvert år møter titusenvis av nye studenter et nytt studiested, nye studiekamerater og starter på en utdanning som gir dem kunnskap og kompetanse til å løse de store og viktige utfordringene i samfunnet. Da må vi sikre at alle har like muligheter til å trives og lykkes som student, sier stortingsrepresentant Kari-Anne Jønnes.

Videre forteller hun at vi må få opp byggetempoet om vi skal klare å sikre mange nok studentboliger i fremtiden. Hun mener også at vi må tenke nytt, bedre og mer ambisiøst rundt bygging av studentboliger.

− En god start er at alle kommuner må sikre raske og enkle prosesser med å regulere studentboliger, gjerne tilgjengeliggjøre rimelige tomtealternativer og fjerne fordyrende og forsinkende rekkefølgekrav, sier Jønnes.

Høyre vil:

• Etablere en «fast track» eller forenklet regulering og saksbehandling av søknader om bygging av studentboliger
  • Samarbeide om å tilgjengeliggjøre og tilby rimelige tomtealternativer for utbygging av studentboliger
  • Kutte fordyrende, forsinkende og unødvendige rekkefølgekrav
  • Vurdere å fjerne lokal eiendomsskatt for studentboliger
  • Gi tilskudd til oppgradering av studentboliger for å øke levetiden
  • Gi studentsamskipnadene økt fleksibilitet til å prosjektere over kostnadsrammen ved egen inndekning, særlig ved investering i bærekraftstiltak, og fremdeles kvalifisere til statlig tilskudd
  • Prøve ut en ordning hvor private initiativer rettet mot boligbygging for unge og studenter får tilgang til Husbanklån

Med Høyre i regjering ble det gitt rom for å bygge rekordmange studentboliger. 19200 studentboliger på åtte år, et snitt på over 2000 boliger i året. Dessverre har mangelen på ferdige byggeprosjekter bremset byggetakten.

Høyre forventer at regjeringen jobber tett med kommunene og studentsamskipnadene for å kunne sikre flest mulig byggeklare prosjekter som kan tildeles midler og settes i gang raskt. Vi trenger lokale og nasjonale tiltak som bidrar til at flere studenter kan få en trygg, forutsigbar og rimelig studentbolig.

Frivillig studielån

Dyre leiepriser og et presset boligmarked går også hardt ut over studentenes økonomi, og spiser opp store deler av studiestøtten. For å bedre studentenes økonomi ønsker Høyre å tilby studenter et frivillig lån i Lånekassen opp mot 1,5 G, som tilsvarer ca. 40 000 kroner i 2023/24.

– Altfor mange studenter opplever en så trang økonomi at det går ut over både tid til å studere og sosialisere, og gir utfordringer for både søvn og mental helse. Å jobbe ved siden av studiene for å få økonomien til å gå opp, er i seg selv ikke bare negativt, men høyere studiestøtte vil kunne gi mange studenter bedre tid til å prioritere å gjennomføre studiene og studietiden på en enda bedre måte, sier Kari-Anne Jønnes.

Et frivillig ekstralån gir studenter anledning til å jobbe mindre i perioder hvor studiene krever ekstra, og er et mye bedre alternativ enn forbrukslån og kredittkort. I en undersøkelse gjennomført av NSO og Universitas, svarte 46 prosent av studentene at de ville benytte seg av et slikt lån.