Slår alarm: – Elevene risikerer at skoletilbudet deres forsvinner
Høyre er bekymret for at regjeringens stadige kutt og innstramninger går ut over elevenes og foreldrenes valgfrihet.
I statsbudsjettet foreslår regjeringen en ny tilskuddsmodell for friskoler og privatskoler. Tilskuddsmodellen innebærer et kutt på 51,5 millioner kroner til friskolene i 2024. Fullt innfaset betyr det et kutt på over 500 millioner kroner.
– Regjeringen kommer med et dramatisk kutt, som er alvorlig for friskolene, og setter fremtidige skoletilbud i fare. Dette rammer elevenes valgfrihet og kommer på toppen av flere år med innstramminger i lovverk og reduksjon i tilskudd, sier Høyres Margret Hagerup stortingsrepresentant og medlem av utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget.
Hun viser til at flere friskoler har varslet store konsekvenser som følge av kuttet fra regjeringen.
– Etter at regjeringen kom med nyheten, har flere skoler varslet om konsekvenser som kutt i antall lærere og mulige nedleggelser. Det vil elevene tape på.
– Dårlig politisk håndverk
Høyre, Venstre, Frp og KrF går nå sammen og lover å reversere regjeringens kutt for friskolene i sine alternative budsjetter i år. Videre endringer i tilskuddene skal utredes grundig og i tett dialog med sektoren.
– Regjeringen driver nå en ideologisk sulteforing av friskolene. De har foreslått en ny finansieringsmodell uten å ane hva konsekvensene blir. Det er dårlig politisk håndverk. Nå må regjeringen stoppe opp og gå i dialog med friskolene og sikre en mer bærekraftig finansieringsmodell for friskolene, fortsetter Hagerup.
Rundt 150 grunnskoler rammes av regjeringens kutt. Flere skoler har varslet kutt i antall lærere og kuttet kan bety kroken på døren for flere skoler. De fire tidligere regjeringspartnerne slår derfor alarm om friskolenes fremtid.
– De aller fleste barn går i dag i den offentlige skolen, og det er bra, men valgfrihet er også en verdi Høyre setter høyt. Regjeringens angrep mot friskolene gjør at det i fremtiden vil være foreldres lommebok som avgjør om barnet kan velge noe annet enn det offentlige skoletilbudet. Det skaper forskjeller, og er å sette systemet foran den enkelte elevs beste, avslutter hun.