Høyre tar over ledelsen i Ap-bastioner

De neste fire årene kommer folk flest til å ha en Høyre-ordfører. Line Spiten i Kongsberg og Amund Lein i Namsos er to av Høyres 107 ordførere i denne perioden.

Line Spiten, ordfører Kongsberg
Line Spiten er ny ordfører i Kongsberg. Foto: Laagendalsposten (med tillatelse)

– Vi fikk et strålende valgresultat her i Kongsberg med 27,4 prosent, men det var ikke gitt at det skulle gå sånn. Det er 20 år siden sist Høyre hadde ordføreren i Kongsberg. Dette resultatet var det beste på veldig lang tid, sier Line Spiten (H), den nye ordføreren i Kongsberg.

En lang valgkamp

Valgkampen startet i grunn da Line Spiten ble nominert som ordfører allerede våren 2022. Siden da har hun vært mye ute blant Kongsbergs innbyggere for å få innspill og kunnskap om hva som var viktig for dem. Spiten forteller om en spennende, hektisk og intens, men også morsom, innspurt på valgkampen.

Vi var en stor og engasjert gjeng i Kongsberg Høyre som stod på sammen. På valgkvelden- og natten hadde vi en stor valgvake sammen med alle de som hadde jobbet hardt for at vi skulle vinne dette valget. Vi var slitne alle sammen og det var tøft å mobilisere de siste kreftene, forteller Spiten.

Nervepirrende forhandlinger

Kongsberg Høyre visste at den viktigste jobben gjenstod da de skulle ta fatt på forhandlingene tidlig neste morgen.

– Det var utrolig nervepirrende. Vi startet forhandlingene kl. 08.00 dagen etter valget. Forhandlingene var krevende, og ingenting var avgjort på forhånd, forteller Spiten, og legger til at hun hadde en veldig dyktig forhandlingsleder og et sterkt forhandlingsutvalg som var godt forberedt.

Et sensasjonelt valgresultat i Namsos

En annen kommune hvor Høyre hadde et fantastisk godt valgresultat, er Namsos. Det er over 100 år siden Høyre sist hadde ordføreren i kommunen.

– Namsos har tradisjonelt vært en Arbeiderparti-bastion, der Arbeiderpartiet i de fleste tilfeller nesten har hatt rent flertall. At Høyre denne gangen ble kommunens største parti, kan man nesten regne som en sensasjon, forteller Namsos nye ordfører, Amund Lein (H).

Namsos Høyre gikk til valg på et politisk skifte i kommunen, der de viktigste sakene blant annet var et løft for kommunens næringslivssatsing, oppdatering av kommunens planverk, en satsning på frivilligheten med nye haller, sammenslåing av ungdomsskolene i Namsos, og en storstilt satsning i eldreomsorgen med nytt helsehus i sentrum.

amund lein
Amund Lein er ny ordfører i Namsos. Foto: Namsos Høyre

Elektrisk stemning på valgvaken

I Namsos økte Høyre med om lag 20 prosentpoeng fra forrige valg og fikk 29 % oppslutning. Amund Lein forteller om en hektisk og flott valgdag med mange møter, intervjuer og en strålende valgvake.

– Her gikk stemningen fra bra til elektrisk når tallene fra forhåndsstemmene kom inn. Noe som også gjorde at vi kunne sette i gang med forhandlinger allerede samme kveld og natt, sier Lein.

Den ferske ordføreren forteller at forhandlingene ble noe krevende, og at politikerne i kommunen brukte noen dager på å finne sammen. Men etter hvert ble de enige og fikk en progressiv og fin tone sammen med FrP, KrF og Sp, som nå utgjør flertallet i det nye kommunestyret i Namsos.

– Innbyggerne vil nok merke en mer offentlig og kanskje mer tydelig politisk ledelse av kommunen. Jeg har store ambisjoner om å være svært tilgjengelig og møte innbyggerne rundt om der de er, sier Lein.

Namsos ordførerens hjertesak er nye arbeidsplasser gjennom å legge til rette for mer næringsutvikling.

– Tilflytting gir oss et helt annet politisk handlingsrom innen alle lovpålagte oppgaver, sier Lein.

I tillegg vil han jobbe for at innbyggerne får en større forståelse for de valgene som blir gjort, både på godt og vondt. Da er god kommunikasjon og dialog med og til innbyggerne helt avgjørende.

Byutvikling viktigste sak i Kongsberg

Byutvikling var den viktigste saken for Kongsberg Høyre i valgkampen.

– Vi har et stort og sterkt næringsliv i Kongsberg med Kongsbergindustrien som er i stor vekst. De har behov for arbeidskraft og det er viktig at Kongsberg er et like attraktivt sted å bo som det er å jobbe, forteller Kongsberg-ordføreren, Line Spiten.

Hun ønsker å være en god partner for næringslivet i hele kommunen, og ta alle gode krefter i bruk for å utvikle Kongsberg videre.

– Som ordfører vil jeg jobbe for en aktiv sentrums- og stedsutvikling, der vi spiller på lag med de som ønsker å utvikle Kongsberg. Jeg vil at kommunen skal være en løsningsorientert partner for næringslivet, som effektivt fjerner hindrer for utvikling, sier Spiten, som i tillegg brenner for barn og unges oppvekstsvilkår og gode helsetjenester.

Erna og Høyres ordførerkandidater
Her er Erna Solberg sammen med Høyres ordførerkandidater på Høyres landsmøte 2023. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

Les også: Over 100 Høyre-ordførere

Og dersom du vil høre mer om hvordan det gikk med valget, kan du høre podkasten “På bakrommet” med Tom Erlend Skaug.