Setter av over 133 millioner kroner til ny integreringspakke

Et urolig verdensbilde preget Erna Solbergs tale til sentralstyret, mandag. Partilederen kom også med flere lekkasjer fra Høyres alternative statsbudsjett.

Høyre-leder Erna Solberg som taler.
En mer urolig verden får konsekvenser også her hjemme i Norge. Derfor var Solberg klar i sin tale, da hun sa at vi må være rustet for at det vil være flere flyktninger og migranter som ønsker å komme til Europa og til Norge.

I sin tale til sentralstyret snakket Erna Solberg blant annet om krigen i Ukraina, krigen mellom Israel og Hamas, og Aserbajdsjans invasjon av regionen Nagorno-Karabakh.

– Vi lever i en urolig tid der krig og konflikt virker å være den nye normalen, åpnet hun talen med, før hun fortsatte:

– Vi er vitner til enorme lidelser på Gazastripen. Bildene vi ser av livløse barnekropper og desperate foreldre, brenner seg fast i bevisstheten vår. Vi hører grufulle historier fra Al-Shifa-sykehuset. Når sykehus angripes og settes ut av spill, har sivile knapt en sjanse, sa Solberg.

Videre tok hun til ordet for at en reell og umiddelbar humanitær pause må iverksettes.

–Verdenssamfunnet må sette alle krefter inn for å stanse den humanitære krisen, sa Solberg.

Vil øke støtten til FN

Partilederen benyttet også muligheten til å komme med den aller første lekkasjen fra Høyres alternative statsbudsjett:

– Vi foreslår å øke kjernestøtten til en rekke FN-organisasjoner med 230 millioner kroner. Det gjør at FN kan fungere bedre som verdens nødetat når det smeller. Kjernestøtten gjør at FN kan fokusere på sine kjerneoppgaver, drive mer effektivt og prioritere situasjonene der nøden er mest akutt, sa Solberg.

Hun mener Norge har et ansvar for å stille opp med nødhjelp gjennom internasjonale humanitære organisasjoner til sivile som rammes av konflikten.

– I tillegg vil vi sette av 100 millioner kroner mer til humanitær bistand i vårt alternative budsjett. Samlet vil disse økningen gjøre både Norge og FN bedre rustet til å stille opp med humanitær bistand når krig og krise rammer, sa Solberg.

Største flyktningkrisen i Europa siden andre verdenskrig

– Mange land i Europa opplever stort migrasjonspress, og allerede er flere av disse landenes mottakssystemer på bristepunktet, sa Solberg.

De økte ankomstene til Europa kommer på toppen av at vi nå opplever den største flyktningkrisen i Europa siden andre verdenskrig. Derfor mener Solberg det er viktig at vi får på plass en mer helhetlig nasjonal plan for hvordan vi skal ta imot flyktninger og håndtere de store migrasjonsspørsmålene.

Lanserer ny integreringspakke

Solberg mener vi må hjelpe flere inn i arbeidslivet og samfunnslivet.

– Skal vi klare å ta imot de som kommer, er vi helt avhengig av at de som kommer jobber og blir integrert. Høyre mener det trengs mer norskopplæring og tidligere arbeidsretting, sa Solberg og kom med dagens andre budsjettlekkasje:

– Vi setter av over 133 millioner kroner til en integreringspakke i vårt alternative budsjett slik at vi kan være bedre forberedt. Og håndtere dagens situasjon bedre.

Dette inkluderer Høyres integreringspakke:

• Mer penger til bosetting av flyktninger, blant annet ved å øke tilskuddet for boligutleie til kommunene og åpne for nye boligkonsepter
  • Økt satsing på norskopplæring, med mer bruk av digitale virkemidler og økning av antallet klippekort i opplæringstilbudet fra 4000 til 6000
  • Øke antallet deltakere i Jobbsjansen til 150
  • Øke antallet minoritetsrådgivere

For å lykkes bedre med å hjelpe mennesker på flukt, mener Solberg vi må være klare til å håndtere slike situasjoner før det blir en krise.

– Det er tross alt den viktigste lærdommen jeg har med meg etter å ha håndtert både oljekrisen i 2014, flyktningkrisen i 2015, og i pandemien i 2020. Det må vi bygge videre på, sa hun avslutningsvis.

Les hele talen Erna Solberg holdt til sentralstyret her (PDF).