Høyre med krafttak for mer trygghet og bedre beredskap

Torsdag la Høyre frem sitt alternative statsbudsjett for 2024. Her styrker vi blant annet Forsvaret, politiet og helsetjenesten.

Henrik Asheim, Tina Bru og Erna Solberg.
Henrik Asheim, Tina Bru og Erna Solberg la frem Høyres alternative statsbudsjett for 2024. Foto: Nikolai Langfeldt Carlsen.

Forsvarskommisjonen beskriver et sikkerhetspolitisk alvor vi ikke har opplevd siden 1945. Norge opplever mer alvorlig kriminalitet og vi har en helsetjeneste der ventelistene vokser.

Statens viktigste oppgave er å gi trygghet og sikkerhet for innbyggerne. For å øke folks trygghet foreslår Høyre å styrke Forsvaret, politiet og helsetjenesten betydelig.

Vil øke aktiviteten i Forsvaret

Under Solberg-regjeringen økte forsvarsbudsjettene hvert eneste år i regjering, fra 43 milliarder kroner til nesten 70 milliarder kroner. Denne satsingen foreslår Høyre å fortsette i sitt alternative budsjett, forteller Høyres utenriks- og forsvarspolitiske talsperson Ine Eriksen Søreide:

–  Høyre vil øke aktiviteten i Forsvaret, investere i Nammo for å øke ammunisjonsproduksjonen og foreslår mer penger til å fylle opp Forsvarets forsyningslagre. Samtidig vil vi utdanne mer personell og beholde flere i Forsvaret, og fremskynde anskaffelse av luftvern. Til sammen utgjør disse satsingene 1,77 milliarder kroner, sier Eriksen Søreide.

Parallelt er det avgjørende at vi også styrker sikkerheten for innbyggerne innenriks. Kriminalitetsbildet er i hurtig endring, og flere politidistriktet jobber i motbakke for å bekjempe økt kriminalitet. Regjeringens manglende prioritering av justissektoren, fører til at politiet må gjøre kraftige kutt, til tross for at kriminalitetsbildet krever det motsatte. Derfor vil Høyre styrke politiet med ytterligere 400 millioner kroner.

–  Politikontor holder ikke folk trygge. Det er det politifolk som gjør. Politiet preges av uro og nedbemanning og regjeringens politikk forsterker den negative utviklingen. Høyre setter av penger til å ansette over 450 flere politifolk i løpet av 2024. Det vil bidra til å styrke innsatsen mot økende gjeng-, ungdoms- og arbeidslivskriminalitet, sier Høyres justispolitiske talsperson Sveinung Stensland.

Ventetidene øker

Samtidig øker ventetidene, noe som også bidrar til økt usikkerhet. Derfor vil Høyre styrke sykehusøkonomien med 735 millioner kroner i 2024 og la det offentlige kjøpe behandlingskapasitet hos ideelle og private for å ta ned ventetidene for pasientene.

– Pilene peker i feil retning. På to år har ventetidene ved norske sykehus økt med to uker. Sykehusene styrer mot underskudd, og aktiviteten i sykehusene er fortsatt ikke tilbake til normal drift etter pandemien. Det viktigste for pasienter som trenger helsehjelp, er ikke om de får det på et offentlig, privat eller ideelt drevet sykehus, sier Høyres helsepolitiske talsperson Tone Wilhelmsen Trøen.

– Det viktigste er at kvaliteten er god, at det offentlige tar regningen, og at man kommer seg raskt tilbake til hverdagen, sier hun videre.

Tekstplakat der det står "Høyre tar ansvar for en bedre fremtid".

Høyres alternative statsbudsjett 2024

Høyre prioriterer folks privatøkonomi, at Norge skal ha mer å leve av i fremtiden, og å gi landet økt trygghet og bedre beredskap.