Høyre vil senke skattene for folk og bedrifter med milliarder

Under dagens regjering har de fleste fått dårligere råd. Høyre vil gjøre regningen litt enklere å betale.

TIna Bru taler fra scenen.
Høyres stortingsrepresentant Tina Bru legger frem Høyres alternative statsbudsjett for 2024. Foto: Nikolai Langfeldt Carlsen.

– I en tid hvor alt blir dyrere, merker særlig barnefamilier, de med for store lån og de med lave inntekter at pengene ikke lenger strekker til. Derfor prioriterer Høyre lavere skatt på vanlige inntekter, økt barnetrygd og gratis kjernetid i barnehagen for flere familier. Vi vil gjøre regningene litt enklere å betale, sier Høyres leder Erna Solberg.

Torsdag la hun frem Høyres alternative budsjettforslag for 2024, sammen med finanspolitisk talsperson og nestleder Tina Bru.

– De fleste har fått dårligere råd under Arbeiderpartiet/Senterparti-regjeringen. Høyre vil ha et krafttak for privatøkonomien. En vanlig familie med to små barn ville med Høyre fått ca. 5000 kroner mer i skattelette og 11.500 kroner mer i barnetrygd, sier Bru.

Vil skape mer å leve av i fremtiden

Norsk næringsliv opplever også utfordringer i møte med økende priser. Bedriftene opplever usikkerhet om verdikjeder og forsyningslinjer, og flere ser urovekkende tendenser til mindre globalisering og økt proteksjonisme.

– På toppen av det hele har Støre-regjeringen sendt en historisk stor skatteregning til næringslivet. Siden regjeringen tiltrådte har skattene økt med 37,4 milliarder kroner. Det er i stor grad næringslivet som har måttet plukke opp regningen etter regjeringen.

Høyre foreslår for andre år på rad å fjerne hele økningen i arbeidsgiveravgiften. I tillegg vil partiet trappe ned formuesskatten på arbeidende kapital. Samlet vil det spare bedriftene for 10 milliarder kroner i 2024.

– Verdier må skapes før de kan deles og vi må skape mer å leve av i fremtiden. Derfor gjør vi det mer attraktivt å investere i norske bedrifter og motvirke at investorer flytter ut og at norske bedrifter selges til utlandet av skattemessige årsaker, sier Tina Bru.

I budsjettforslaget tar Høyre også til ordet for å kutte større deler av de norske utslippene, samtidig som det skapes omstilling og vekts. Partiet foreslår blant annet å etablere et eget utslippsprogram for industrien, en klimapakke for å hjelpe tungtransporten med å kutte utslipp og et eget forskningsløft for å bidra til å nå klimamålene.

– Vi må nå klimamålene dersom vi skal unngå farlige og kostbare klimaendringer. Da må vi også jobbe hardere for å kutte utslipp, og samtidig legge til rette for at norsk næringsliv og industri lykkes med den grønne omstillingen.

Høyres klimatiltak vil anslagsvis kutte utslippene med 255.000 flere tonn CO2 enn regjeringens budsjett gjør i 2024.

Torsdag la Høyre frem vårt alternative statsbudsjett for 2024.

Vil inkludere flere i arbeidslivet

– Den største forskjellen i Norge er mellom de som har en jobb og de som ikke har det. Alle som kan jobbe, skal få jobbe, og at det skal lønne seg å jobbe. Derfor legger vi frem en egen jobbpakke for å inkludere flere i arbeidslivet, sier Høyre-nestleder og arbeidspolitisk talsperson Henrik Asheim.

Høyre legger frem en jobbpakke på til sammen nesten 500 millioner. Pakken inkludere 500 flere tiltaksplasser for personer med nedsatt arbeidsevne og 500 flere varig tilrettelagte arbeidsplasser, slik at flere som vil jobbe, får jobbe.

– Vi vil at folk på uføretrygd som jobber, skal få beholde mer av egen inntekt. Derfor foreslår vi ny avkortningsmodell hvor vi halverer avkortningen av trygden opp til 1,2 G, samtidig som vi beholder fribeløpet. På den måten vil det lønne seg mer for uføre å jobbe noe ved siden av, sier Asheim.

Partiet tar også nye grep for å få småbarnsforeldrene i jobb. Solberg-regjeringen utvidet retten til barnehageplass slik at barn født i september, oktober og november fikk rett på plass fra måneden barnet fylte ett år. Nå fortsetter Høyre arbeidet og faser inn rett på barnehageplass fra fylte ett år for barn født i desember.

–  I en tid hvor alt har blitt dyrere, er det særlig vanskelig å være i en situasjon hvor man ikke kan gå på jobb fordi man ikke får barnehageplass. Derfor foreslår vi å gi desember-barna rett på barnehageplass. Det vil gjøre at færre må ta ut ulønnet permisjon for å være hjemme med barn, og at flere barn får ta del i barnehagefellesskapet, sier Tina Bru.

Mener at også staten må effektivisere

Høyre mener staten må drive mer effektivt, slik næringslivet gjør hele tiden. Derfor viderefører partiet avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen (ABE). Det frigjør 1,5 milliarder kroner til økt velferd og skattelette, og innebærer at statlige virksomheter effektiviserer en halv prosent av driftsutgiftene

– I Danmark har den sosialdemokratiske regjeringen et ABE-uttak på to prosent i året, så at norske offentlige virksomheter må effektivisere med en halv prosent av driften er sånn sett ganske moderat, mener Bru.

Omprioriterer nesten 22 milliarder kroner

Totalt foreslår Høyre å redusere statens utgifter og øke statens inntekter med 21,8 milliarder kroner. Partiet bruker 12,3 milliarder på tiltak som skal sikre et tryggere Norge bedre økonomi til folk og bedrifter i en usikker tid, og sette fart på den grønne omstillingen med mer verdiskaping.

Høyre foreslår samtidig å redusere skatter og avgifter med 9,5 milliarder kroner.

Tekstplakat der det står "Høyre tar ansvar for en bedre fremtid".

Høyres alternative statsbudsjett 2024

Høyre prioriterer folks privatøkonomi, at Norge skal ha mer å leve av i fremtiden, og å gi landet økt trygghet og bedre beredskap.