Vi trenger flere politifolk, ikke flere politikontorer

Bemanningskrise i politiet: Høyre setter av 400 millioner kroner for å kunne ansette bortimot 500 nye politibetjenter.

Sveinung Stensland utenfor Stortinget.
Regjeringens feilslåtte satsinger fører til at politiet må gjøre kraftige kutt, til tross for at kriminalitetsbildet krever det motsatte, sier Stensland. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen.

Flere toppledere i politiet omtaler dagens bemanningssituasjon i politiet som en krise. Trolig må også flere politidistrikt nedbemanne og gjøre store kutt som følge av regjeringens politikk.

— Vi hører nødrop om bemanningssituasjonen i politiet fra nesten samtlige politidistrikt. Fra Emilie Mehl tiltrådte som justisminister til august 2023, ble det 255 færre politifolk i distriktene, forteller justispolitisk talsperson i Høyre, Sveinung Stensland.

Nyutdannede får ikke jobb

Samtidig som behovet for flere politifolk sjeldent har vært større, står også flere hundre politifolk arbeidsledig.

— I november i år hadde kun fire av de nesten 400 nyutdannede politifolkene fått fast jobb. Regjeringens feilslåtte satsinger fører til at politiet må gjøre kraftige kutt, til tross for at kriminalitetsbildet krever det motsatte, sier Stensland.

Derfor ønsker Høyre i vårt alternative budsjett for 2024 å peke ut en ny retning for politiet. Når situasjonen er så krevende som den er nå, så er det helt åpenbart at det er nødvendig med nye midler til etaten. Derfor setter Høyre av 400 millioner kroner for å kunne ansette bortimot 500 nye politibetjenter i løpet av 2024.

Høyre setter av:

• 254 millioner kroner til å ansette politifolk.
  • 128 millioner kroner for å tilbakeføre ABE-kutt.
  • 18 millioner kroner i margin.
Tekstplakat der det står "Høyre tar ansvar for en bedre fremtid".

Høyres alternative statsbudsjett 2024

Høyre prioriterer folks privatøkonomi, at Norge skal ha mer å leve av i fremtiden, og å gi landet økt trygghet og bedre beredskap.

Vi trenger flere politifolk

Høyre mener vi trenger flere politifolk, ikke flere politikontorer. Derfor tilbakefører vi også midlene regjeringen har øremerket til etableringen av uønskede politikontor over hele landet.

Støre-regjeringen øremerket midler til etableringen av nye politikontor flere steder i landet, til tross for at politiet selv sier de ikke ønsker dette. Les mer her: Regjeringa oppretter politikontor mot politiets ønske

Høyre mener det er fullstendig uansvarlig å låse politifolk til en kontorpult når ressursene er så etterspurt ute på patrulje, i forebyggende arbeid og etterforskning. Med vårt grep, vil Høyre frigjøre ytterligere 100 politifolk fra Mehls kontorer.

— Justisministeren har beordret at hvert av de 20 nye tjenestestedene skal ha en minimumsbemanning på fem politifolk. Nasjonalt utgjør det om lag 100 politifolk som Mehl ønsker å låse til kontorpulter, fremfor å drive proaktiv politivirksomhet på områder den lokale politiledelsen finner det hensiktsmessig, sier Stensland.

Det handler ikke bare om nye midler, men også om hvordan vi bruker de midlene vi har.

— Med vårt alternativ, viser Høyre igjen at vi evner å lytte til de med skoene på. Vi viser også tillit til at politiet selv vil kunne ta gode avgjørelser lokalt, fremfor at alt skal detaljstyres av Senterpartiets folk i Justisdepartementet i Oslo, sier Stensland.