Ber regjeringen rydde opp i flyktningkrisen

Regjeringens endringer i regelverket for ukrainske flyktninger løser ikke utfordringene kommunene allerede står overfor.

Mari Holm Lønseth fotografert i profil utenfor Stortinget.
Høyres innvandringspolitiske talsperson, Mari Holm Lønseth, sier regjeringen styrer på et budsjett de selv vet ikke går opp. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen/Høyre

Torsdag la regjeringen frem endringer i regelverket for flyktninger fra Ukraina. Ikke godt nok, mener Høyre.

– Regjeringens forslag er en start, men løser ikke utfordringene kommunene allerede står i. Mange kommuner og lokalsamfunn er på bristepunktet, særlig innenfor skole, helse, barnehage og tilgang på boliger, sier Høyres innvandringspolitiske talsperson, Mari Holm Lønseth.

Norge har de siste ukene tatt imot rundt 60 prosent av ukrainske flyktninger som har ankommet nordiske land. Det har satt kommuner under stort press.

– Varsellampene har blinka rundt om i landet i månedsvis uten at regjeringen har gjort noe. Det er bra at regjeringen nå endelig kommer med tiltak. Vi er positive til dette, men skal gå nøye inn i forslagene, sier Lønseth.

Dette er tiltakene fra regjeringen:

• Kutte ordningen med etterbetaling av barnetrygd for flyktninger som har fått midlertidig kollektiv beskyttelse.
  • Det strammes inn på anledningen til å reise frem og tilbake mellom Ukraina og Norge for personer med midlertidig kollektiv beskyttelse i Norge.
  • Det vil ikke lenger tilbys innkvartering eller transport til fordrevne ukrainere som har reist til andre deler av landet. Personer med behov for innkvartering i asylmottak må henvende seg til politiet og UDI ved Nasjonalt ankomstsenter i Råde kommune.
  • Det vil ikke lenger bli tilrettelagt for innkvartering i hoteller og liknende for personer som velger å reise til et annet sted enn Nasjonalt ankomstsenter. I tillegg strammes det inn på bruken av hoteller og liknende som asylmottak. Regjeringen vil også informere aktivt om at det er krav om botid i Norge for flyktninger for å kunne få tilgang til en rekke ytelser gjennom folketrygden.

Les mer på regjeringen.no

Vil gjøre mer for å få flykningene i arbeid

Lønseth viser til rapporten fra den regjeringsutnevnte arbeidsgruppen, som i august viste at få ukrainske flyktninger var i jobb i Norge sammenlignet med andre land.

– Vi må gjøre mer for å hjelpe de som allerede har kommet ut i arbeid og aktivitet. Et viktig tiltak for å få flere inn i arbeid og aktivitet raskere er å gi mer norskopplæring. Mer norskopplæring kan gis digitalt, også på kveldstid for å kunne kombinere med jobb. Her bør regjeringen komme med tydeligere krav og forventninger til kommunene og den enkelte.

Regnestykket går ikke opp

Høyre mener regjeringen nå må vise handlekraft og legge en plan for å håndtere den flyktningkrisen vi står i.

– Da Høyre styrte gjennom en flyktningkrise i 2015 og 2016 la vi frem en tilleggsproposisjon sånn at Stortinget fikk oversikt over kostnadene ved å ta imot flyktninger. Nå styrer regjeringen på et budsjett de selv vet ikke går opp.

Regjeringen har budsjettert for at det kommer 20 000 flyktninger fra Ukraina, samtidig som de har bedt kommunene bosette 37 000.

– Dette regnestykket går ikke opp. Regjeringen kunne og burde ha lagt frem et realistisk budsjett som gir mer forutsigbarhet i en svært krevende situasjon, avslutter Lønseth.