Høyre sier nei til regjeringens gründerskatt

Regjeringens forslag til ny utflytterskatt stikker kjepper i hjulene for mennesker som har lyst til å skape arbeidsplasser og verdier i Norge.

Høyres Tina Bru og Linda Hofstad Helleland møtte flere gründere hos inkubatoren Mesh Oslo. De forklarte hvordan regjeringens nye skatteforslag vil gjøre det vanskeligere å være gründer i Norge.

De neste tiårene skal vi gjennom store omstillinger. Vi trenger teknologi for å avlaste i helsetjenesten, smarte klimaløsninger for å nå klimamålene våre, og innovasjon som hjelper oss til å jobbe både smartere og bedre.

– Vi må skape et samfunn hvor folk med gode ideer kan etablere seg, vokse og skape verdier som kommer oss alle til gode. Da er det helt avgjørende at vi gjør det enkelt å være gründer i Norge og enkelt å rekruttere talenter fra hele verden, sier Tina Bru.

Vi trenger flere bein å stå på

Regjeringens forslag gjør det mindre attraktivt å etablere startup-selskaper i Norge, både for norske gründere og for utlendinger som har lyst til å etablere seg her.

– Morgendagens verdiskapere og kapitalen kjenner ingen landegrenser. Konkurransen om å tiltrekke seg gründere og arbeidskraft vil bare bli tøffere og tøffere. Den konkurransen har ikke Norge råd til å tape, sier Linda Hofstad Helleland.

Skatten vil særlig kunne ramme gründere og vekstbedrifter. Gründere kan ha store verdier på papiret i bedriftene sine, og ha behov for å flytte når selskapet skal utvide til nye markeder. Dette kan utløse utflyttingsskatt.

Skatten kan også gjøre det vanskeligere å hente kompetanse til Norge. Utenlandske arbeidstakere har ofte privat pensjonssparing, hvor avkastningen kan utløse utflyttingsskatt når de flytter hjem.

Fakta:

• Regjeringen har sendt på høring et forslag om at personer som flytter ut av Norge må betale skatt på urealiserte verdier innen 12 år.

• Vi har en utflytterskatt i dag. Den har vi hatt siden 2006. Regelen fungerer slik at du skal betale skatt på gevinster når du realiserer dem, altså selger aksjer eller tar utbytte. Det skattekravet er evigvarende.

• Stortinget har fjernet femårsregelen, en ordning som gjorde at skattekravet ble slettet etter fem år i utlandet. Det er derfor skattekravet nå er evigvarende hvis du realiserer gevinsten din.
  • Hvis du skal flytte til et land Norge ikke har avtale om skatteinnkreving med, så kan Skatteetaten pålegge deg å stille økonomisk sikkerhet for at skatteregningen din til Norge blir betalt når du realiserer verdier, for eksempel en bankgaranti eller pant i selskapet.

• En gründer i vekstfasen som flytter for å trekke utenlandske investorer eller utvide til større markeder, vil med forslaget bli tvunget til å betale skatt på urealiserte verdier hvis hun ikke flytter tilbake til Norge innen 12 år. Det gjelder helt uavhengig av om bedriften går med overskudd eller ikke.

• Grensen for hvem som rammes av skatten er satt til 500 000 kroner. Det kan også gjøre det vanskeligere å hente kompetanse til Norge, fordi utenlandske arbeidstakere gjerne har pensjonsmidler, hvor avkastningen nå blir utsatt for skatt.

Vi må bygge velferd for fremtidige generasjoner

Skal vi sørge for at kommende generasjoner også får oppleve høy velstand og god velferd, må vi legge grunnlaget for fremtidens arbeidsplasser og verdiskaping nå.

Regjeringens svar på dette har vært å innføre nye skatter over natten, nye «midlertidige» skatter og avgifter som viser seg å ikke være midlertidige likevel, og store skatteøkninger både med og uten tilbakevirkende kraft. Den politiske risikoen har økt.

– Regjeringens uforutsigbare skattepolitikk gjør det vanskeligere for bedriftene våre å skaffe seg pengene de trenger for å vokse, skape nye arbeidsplasser og verdier. Dette er helt avgjørende for å kunne betale for velferden vår både i dag og i morgen, sier Tina Bru.

Høyre vil senke skattene og fjerne gründerskatten

Etter skattesjokket lovet finansminister Trygve Slagsvold Vedum at det ikke kom nye store skatteendringer i 2024. Likevel åpner han nå det nye året med å foreslå en egen gründerskatt.

– Dette forslaget kommer som en direkte konsekvens av regjeringens egen skattepolitikk, som gjør det mindre attraktivt å investere og skape jobber i Norge. Etter at usikkerheten og eierbeskatningen er blitt for høy, har flere valgt å trekke seg ut av Norge. Regjeringen svarer med å stramme skruen enda mer, sier Linda Hofstad Helleland

– Vi forventer at finansministeren dropper å levere dette forslaget til Stortinget. Hvis han gjør det og SV sikrer flertall for den så lover vi å fjerne den hvis vi vinner valget i 2025, sier Tina Bru.