Høyre vil knytte Norge sammen
Før påske la Støre-regjeringen frem Nasjonal transportplan (NTP). Det ble en stor skuffelse med svake ambisjoner og stykkevis og delt veibygging. Høyre øker rammen med 5,4 prosent og satser på flere store prosjekter, samtidig som de styrker fylkesveiene og byområdene.
Høyres transportpolitiske talsperson, Trond Helleland, sier prioriteringene er viktig for både folk og næringsliv.
– Høyre er en garantist for mer samferdsel. Vi skal knytte landet sammen. Det er viktig for næringslivets evne til omstilling, arbeidsplasser og verdiskaping. Vi har en nøktern økning av rammen på 5,4 prosent. Det tilsvarer en økning på 65 mrd. over 12 år, sier Helleland.
Transporttoppen til Høyre kommer også med kraftig kritikk av regjeringen.
– Støre-regjeringen planla for samme budsjettramme som det Solberg-regjeringen leverte i 2021. Siden den gang har vi imidlertid hatt en kostnadsvekst på veianlegg på hele 24,8 prosent. Støre-regjeringens forslag er derfor en kraftig reell nedgang. De prioriterer rett og slett ikke samferdsel, sier Helleland.
Prosjekter i nord, øst og vest
Et av prosjektene som regjeringen tok ut av NTP var Hordfast i Vestland. Høyre har tatt dette og flere andre prosjekter inn i sin NTP.
– Hordfast er et av de viktigste samferdselsprosjektene for både folk og næringsliv på Vestlandet. Prosjektet vil knytte Stavanger og Bergen sammen. I denne aksen er det også en enorm verdiskapning som vil ha glede av prosjektet. Derfor har det vært avgjørende for Høyre å prioritere dette, sier Helleland.
Samtidig fremskynder Høyre blant annet E10 Nappstraumen-Å i Nordland og tar inn igjen E18 Ramstadsletta-Nesbru.
– Regjeringen vil ikke starte E10 Nappstraumen-Å i Nordland før i andre periode og de skrotet E18 Ramstadsletta-Nesbru. Prosjektet i Nordland er allerede forsinket siden det var prioritert i første periode i forrige NTP, Høyre fremskynder derfor prosjektet i Nordland, sier Helleland og tilføyer:
– E18 Ramstadsletta – Nesbru er en nasjonal transportetappe med avgjørende betydning. Både med tanke tidsbesparelse for trafikantene, men også for miljø, nærings- og boligutviklingen i et regionalt pressområde.
Styrker Nye Veier
Nye Veier, som ble etablert under Solberg-regjeringen i 2015, har spart Norge for store utgifter gjennom effektiv veibygging. Høyre vil bevilge seks milliarder kroner ekstra til det statlige selskapet for å dekke deres kostnader til drift og vedlikehold av ferdigstilte strekninger.
– Nye Veier er en kjempesuksess som bidrar til mer effektivitet, sparte midler for skattebetalerne og styrket trafikksikkerhet. Vi vil kompensere for drift og vedlikeholdskostnader slik at selskapets tilgjengelige ramme for utbygging ikke reduseres ettersom disse kostnadene øker, sier Helleland.
Slik forklares endringene
Høyre nedprioriterer fem prosjekter. Helleland forklarer nedprioriteringene med at prosjektene mangler planlegging og omtale i forrige NTP.
– For å få startet opp flere viktige prosjekter, har vi vært nødt til å prioritere noe ned. Høyre har derfor i tillegg til å kutte andre formål, prioritert ned 5 prosjekter som var foreslått av regjeringen, på bakgrunn av manglende planlegging og at de ikke var prioritert eller omtalt i NTP 2022-2033, sier Helleland.
Høyres prioriteringer
Høyre øker totalrammen med 5,4 % og reduserer og effektiviserer for til sammen 47,7 mrd. Det gir rom for å prioritere viktige prosjekter.
Styrkede områder sammenlignet med regjeringens forslag:
- Nye Veier
- Byområder
- Majorstuen stasjon
- Fylkesvei
Prioriterer 7 prosjekter regjeringen hadde tatt ut av sin plan:
- E18 Ramstadsletta-Nesbru
- Ringeriksbanen
- Hordfast
- Vestfoldbanen dobbeltspor Stokke-Sandefjord
- E39 Vik-Molde
- E6 Narviktunnelen
- Rv. 19 Moss
- Ofotbanen – kryssingsspor
Framskynder 5 prosjekter fra andre til første periode:
- E18 Retvet-Vinterbro
- E39 Smiene-Harestad
- E134 Dagslett-E18
- E10 Nappstraumen-Å
- Rv. 15 Strynefjellet
Reduksjoner sammenlignet med regjeringens forslag (totalt: 47,7 mrd.)
- ABE-kutt på forvaltning
- Reduserer mindre investeringer for å starte opp store prosjekter
- Kutter “gratis-ferje”
- Reduserer kjøp av persontogtjenester
- Effektiviserer utbygging av infrastruktur
- Fem prosjekter som ikke har klare planer utsettes: Østfoldbanen Råde-Seut, E6 Høybukta-Hesseng, rv. 4 Grua-Roa, E16 Nymoen-Eggemoen, E39 Klakegg-Byrkjelo