Høyres omstillingsplan for Norge

Høyres leder Erna Solberg presenterer Høyres omstillingsplan:  – Dette er utfordringer Norge kan klare.

Norge står overfor store omstillinger. Høyre lanserer nå en omfattende omstillingsplan som gir tydelig retning og peker på viktige tiltak for å rigge Norge for fremtiden.

– En av våre viktigste jobber som politikere er å overlate et samfunn som er i like god eller bedre stand enn da vi selv overtok det. Dette er vår forpliktelse overfor neste generasjon.

Slik innledet partileder Erna Solberg lanseringen av Høyres omstillingsplan under Arendalsuka onsdag. For at Norge skal være et samfunn med muligheter for alle, trenger vi mer verdiskaping og mer bærekraftig velferd.

Selv om omstillingene er store og krevende, er Solberg tydelig på at Norge har gode forutsetninger for å klare det. Men det krever at vi setter en tydelig politisk retning og setter kraft bak tiltakene for omstilling over tid.

– Norge kan klare dette. Vi har et godt utgangspunkt og har klart omstillinger før. Jeg tror vi må gjenreise optimismen i Norge og i næringslivet for at vi sammen kan bygge noe som er fremtidsrettet og enda bedre enn i dag, slår Solberg fast.

Dette blir viktig i møte med tre store omstillinger Norge skal gjennom i årene som kommer:

1. Velferdsomstilling: Vi blir færre i yrkesaktiv alder per pensjonist, og statens inntekter vokser saktere enn statens utgifter. Dette gjør at vi får mindre økonomisk handlingsrom og større behov for arbeidskraft og kompetanse.
  2. Næringsomstilling: Norge har svak og fallende produktivitetsvekst, styrer mot en svekket kraftbalanse, og kommer til å få færre vekstimpulser fra olje- og gassektoren. Vi må styrke den private verdiskapingen samfunnet er avhengig av.
  3. Klimaomstilling: Norge er hverken skjermet for konsekvensene av den globale klimakrisen eller ansvaret for å bidra til å kutte utslipp betraktelig. Norges utslipp går i riktig retning, men det går ikke raskt nok.

Støre-regjeringen har ikke tatt omstillingen på alvor

De siste årene har Norge blitt mindre omstillingsdyktig. Etter at økonomien kom ut av pandemien med høy vekstkraft, har både privat jobbskaping og fastlandsinvesteringene sunket og flatet ut. Arbeidsledigheten har også økt siden første halvdel av 2022.

I parallell med at økonomien har mistet vekst, har Støre-regjeringen økt skattene for næringslivet, særlig gjennom en rekordhøy eierbeskatning. Samtidig har det blitt innført flere nye regler og skatter som har ført til usikkerhet og byråkrati for næringslivet, eksempelvis innleieforbudet og grunnrenteskatten på havbruk. Oljepengebruken har økt, men det har blitt kuttet i formålene handlingsregelen var tiltenkt for.

– Støre-regjeringen har ikke tatt behovet for omstilling på alvor. De siste årene har vi sett skattesjokk og uforutsigbarhet til næringslivet, mindre investeringer i vekstkraft til tross for økt oljepengebruk, og stillstand eller revers for viktige politikkområder for omstilling som skole, samferdsel og inkludering i arbeidslivet. Det er rett og slett ikke godt nok, sier Solberg.

– Jeg håper at det kommer et vendepunkt i økonomien snart hvor vi kan se en økning i verdiskaping og bedre produktivitetsvekst. På sikt kan det også bidra til å styrke kronen. Men da må politikerne lytte til næringslivet som sier de trenger forutsigbarhet og bedre rammevilkår, legger Solberg til.

I motsetning til Støre-regjeringens politikk setter Høyres omstillingsplan en annen retning for arbeidet med omstilling i Norge. Planen er strukturert rundt syv hovedtemaer som er særlig viktige for omstillingen av Norge.

Høyre ønsker en debatt om hvordan vi rigger Norge for fremtiden

–Vi håper at debatten frem mot Stortingsvalget kommer til å handle mye mer om hvordan vi rigger Norge for fremtiden. Omstillingsplanen viser hva vi mener er de viktigste tiltakene akkurat nå, men flere kan selvfølgelig komme til etterhvert som vi får mer kunnskap, sier Solberg til.

Omstillingene Norge skal gjennom er brede, og planen favner også bredt. Det er ikke et enkelt politikkområde alene som gjør Norge rigget for fremtiden. For å lykkes med omstillingene vi skal gjennom må ulike politikkområder trekke i samme retning.

Erna Solberg i profil.

Noen av de tydelige tiltakene fra planen er å senke eierbeskatningen og fjerne formuesskatten på arbeidende kapital, vurdere en grunnrenteskatt med kontantstrømmodell for havvind, tydeligere styre tilbudet av studieplasser mot arbeidslivets behov, og en «ny» handlingsregel som sikrer at mer av oljepengene går til formål som fremmer vekst og omstilling.

– Behovet for en «ny» handlingsregel understreker utfordringen. Politikerne må gi en tydelig forpliktelse om hvordan vi skal bruke handlingsrommet vårt på å fremme vekst, verdiskaping og dermed bærekraftig velferd. Da er vi avhengig av at vi samler oss og gir forutsigbarhet, sier Solberg.

– Vi håper de andre partiene tar utfordringen og tar omstillingen av Norge på alvor. Da er det helt avgjørende at vi legger til rette for mer verdiskaping og bærekraftig velferd, avslutter Solberg.

Dette foreslår Høyre i omstillingsplanen:

Bedre rammevilkår for verdiskaping og gründerskap

Verdiskaping i privat næringsliv er grunnlaget for velferdssamfunnet, og norsk næringsliv må omstilles i årene fremover grunnet lavere aktivitet i petroleumssektoren. For å sikre bedre rammevilkår vil Høyre blant annet:

• Sørge for et konkurransedyktig skattenivå for norsk næringsliv
  • Redusere eierbeskatningen og fjerne formuesskatten på arbeidende kapital
  • Etablere et eget forenklingspanel etter dansk modell, med omvendt bevisbyrde
  • Vri virkemiddelapparatet til å i større grad prioritere norsk IT- og tjenestesektor for å legge grunnlag for flere høyteknologiske jobber

Mer ren kraft og raskere grønn omstilling

Norge må ta kraftfulle grep for å redusere utslipp raskere og innfri klimamålene. Klimapolitikken må bidra til utslippskutt og omstilling samtidig som den skaper nye arbeidsplasser og grunnlag for fremtidig velferd. Derfor vil Høyre blant annet:

• Fortsette å øke CO2-avgiften til 2 000 kr/kg i 2030 (2020 prisnivå), men kompensere ved å redusere andre skatter og avgifter
  • Gjennomføre et konkurransebasert punktutslippsprogram og endre Enovas mandat
  • Forutsigbart utlyse nytt areal for havvind, utvikle nordsjønett
  • Raskt utrede om grunnrenteskatt på havvind med kontantstrømmodell ville utløst flere investeringer
  • Kreve ny kraft når petroleumsinstallasjoner skal elektrifiseres
  • Forsterke og utnytte kraftnettet bedre, for eksempel ved mer bruk av sensorer, batterier og mer forbrukerfleksibilitet
  • Effektivisere saksbehandling for å kunne bygge ut mer kraft, men med god lokal forankring

Mobilisere mer arbeidskraft

Tilgang på kompetent arbeidskraft er avgjørende for næringslivets verdiskaping og omstilling, samt for å møte bemanningsutfordringene i offentlig sektor. Norge har høy yrkesdeltakelse, men omtrent 1 av 5 i arbeidsfør alder står utenfor arbeidslivet. Å få flere i arbeid, og med rett kompetanse, er nødvendig for å sikre velferdssamfunnet. Derfor vil Høyre blant annet:

• Ikke uføretrygde unge under 30 år 100 prosent, med unntak av åpenbare tilfeller
  • Gjøre det lettere å benytte midlertidige ansettelser
  • Gjøre det lettere for næringslivet å leie inn arbeidskraft ved behov
  • Legge til rette for økt bruk av alternative turnusordninger for å få mer kontinuitet og heltid
  • Innføre jobbskattefradrag for unge arbeidstakere

Økt gjennomføring i en skole som er relevant for arbeidslivet

Skolen er grunnlaget for et samfunn med muligheter for alle. Den er avgjørende for å ruste Norge for en omstilling som vil kreve økt kunnskap og kompetanse. Derfor vil Høyre blant annet:

• Innføre en plikt for skolene til å gi intensiv opplæring til elever med svake grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og regning ved start på 8. trinn
  • Legge til rette for et nasjonalt register for fravær i grunnskolen med fraværsføring fra første trinn og tydelige handlingsplaner for oppfølging
  • Ha som mål at alle lærere skal ha fordypning i fagene de underviser i, og prioritere etter- og videreutdanningstilbud og karriereveier.
  • Øke antallet naturfagstimer med én time i uken på 8. -10. Trinn.
  • Gi elevene på 9. og 10. trinn mulighet til å velge mellom en mer teoretisk eller praktisk tilnærming til matematikk i deler av undervisningstiden.
  • Opprette flere talentsentre i realfag
  • Sørge for at realfagspoeng ved opptak til høyere utdanning særlig fremmer full fordypning i fag som matematikk og fysikk
  • I større grad styre antallet studieplasser i høyere utdanning mot samfunnets behov
  • Gjennomføre et nytt løft innenfor yrkesfag, Yrkesfagløftet 2.0
  • Trappe opp tilskuddet til lærebedrifter, og sørge for at fylkeskommunene vurderer løpende tiltak for å rekruttere flere lærebedrifter i samarbeid med opplæringskontorene

Bedre infrastruktur

Effektiv infrastruktur er avgjørende for å binde landet sammen og støtte næringslivets utvikling og omstilling. Dette legger grunnlaget for verdiskaping og arbeidsplasser i hele Norge og Høyre vil sikre bedre infrastruktur ved blant annet å:

• Øke rammene i Nasjonal transportplan med 5 %, og prioritere igangsetting av flere nye prosjekter
  • Bruke Nye Veier som en utfordrer på jernbaneprosjekter også, for å bygge ut mer effektivt
  • Øke bruken av konkurranse i transportsektoren for å gi bedre tilbud til de reisende
  • Øke satsingen på kollektivtransport i byområdene gjennom økt finansiering til byvekstavtaler
  • Øremerke tilskudd til fylkesvei, der bo- og arbeidsmarkedsregioner og næringsveier skal prioriteres

Økt produktivitet og reformer

Produktivitetsvekst gir velstandsøkning, men i Norge har denne veksten har vært svak de siste 15 årene sammenlignet med gjennomsnittet i OECD og andre nordiske land. For å øke produktiviteten kreves en helhetlig tilnærming som
inkluderer forbedret infrastruktur, lavere skatter, bedre kompetansepolitikk og flere i arbeid. Derfor vil Høyre blant annet:

• Følge opp internasjonale ekspertråd fra bl.a. OECD og IMF om hvordan Norge kan øke produktiviteten
  • Sette ned en nordisk produktivitetskommisjon, og følge opp status på tiltakene anbefalt av produktivitetskommisjonen i 2016
  • Legge til rette for flere regulatoriske sandkasser for uttesting av ny teknologi i offentlig sektor, for eksempel innenfor kunstig intelligens som og helseteknologi.
  • Ha en gjennomgang av hele offentlig sektor for å forenkle administrasjon og redusere kostnader
  • Etablere hurtigspor for enklere og raskere samarbeid med private og ideelle aktører

Forutsigbart og tydelig lederskap i urolige tider

Høyres politikk er basert på generasjonsforpliktelsen, et mål om å overlate samfunnet til fremtidige generasjoner i like god eller bedre stand enn da vi overtok. Et langsiktig perspektiv i politikken er avgjørende for å gi nødvendig forutsigbarhet for folk og næringsliv. Derfor vil Høyre blant annet:

• Bli enige med de andre partiene om en «ny» handlingsregel som sikrer at en større del av inntektene fra oljefondet brukes for å fremme omstilling og vekstfremmende tiltak
  • Jobbe langsiktig og forutsigbart basert på en omstillingsplan, og orientere Stortinget om status og fremgang hvert år
  • Sikre grundige prosesser og reell dialog ved store endringer i næringsbeskatningen