Høyres forslag til nytt partiprogram: – Klart Norge kan!

– Programmet Høyre legger frem skal bidra til omstilling, mer læring i skolen, raskere hjelp i helsetjenesten og en tryggere hverdag for folk, sier leder av programkomiteen Henrik Asheim.

Henrik Asheim og Mari Holm Lønseth i profil som holder Høyres nye partiprogram i hendene.
Norge står overfor utfordringer som krever politisk handling og nye reformer, for å ta vare på det beste i det norske samfunnet. Høyres førsteutkast til nytt partiprogram svarer på disse utfordringene. Foto: Iris Aunvik Tveten, Høyre

Høyres førsteutkast til partiprogram bygger på et omfattende politikkutviklingsarbeid Høyre har gjort helt siden 2021.

Henrik Asheim mener forslaget gir løsninger på hverdagsutfordringer for folk i dag, og at det skal ta Norge trygt inn mot 2030 og forberede oss til årene etter. Han peker på at Norge står overfor flere og mer sammensatte utfordringer enn på mange tiår.

– Vi er overbevist om at Norge kan komme seg gjennom utfordringene vi står overfor. Det krever bare politisk vilje og handlekraft, sier Asheim

– Jobben fremover er å sette Norge i stand til å komme seg gjennom omstillingene som ligger foran oss, samtidig som vi løser de viktigste utfordringene for folk akkurat nå. Det er ingen liten jobb, men det er klart vi kan klare det. Det er klart Norge kan klare det.

LAST NED PROGRAMMET HER:

Holder igjen utgiftene – klar kontrast til Støre-regjeringen

Høyres program holder igjen på de offentlige utgiftene, og legger til rette for mer verdiskaping og større inntekter som kan være med å finansiere velferden vår.

Asheim mener programmet Høyre legger i dag står i klar kontrast til Støre-regjeringen:

– Arbeiderpartiet og Senterpartiet har brukt sine tre første år i regjering på å styre mens de ser seg i bakspeilet. Konsekvensen er at de har satt Norge i revers, og brukt veldig mye tid og penger på reverseringer og symbolprosjekter som ikke løser utfordringene vi står overfor. Tvert imot har problemene våre vokst seg større på deres vakt.

– Skattene skal ned!

Støre-regjeringen har de siste tre årene gjort det vanskeligere å starte, drive og utvikle bedrifter i Norge. En konsekvens av det er at verdiskapere og gründere flytter ut, og at Norge har blitt et mindre attraktivt land å investere i. Det vil Høyre gjøre noe med.

– Skattene skal ned, forutsigbarheten opp og regelverkene skal forenkles. I dette programmet prioriterer vi derfor å fjerne formuesskatten på arbeidende kapital, og vurderer en delvis veksling mot annen næringsbeskatning. Vi foreslår en lavere og mindre byråkratisk beskatning av havbruk, og det tas flere grep for å stimulere til gründervirksomhet og innovasjon, sier Asheim

– I tillegg er det gjenkjennelig høyrepolitikk med et skattesystem for å gi folk bedre privatøkonomi, særlig personer med lave og moderate inntekter, legger han til.

Høyre vil tilbake til røttene i skolepolitikken

Èn av 3 elever sliter med lesing, og 1 av 3 elever kan ikke regne godt nok. Høyre vil fokusere på grunnleggende ferdigheter og ekstra oppfølging til de som sliter både på barneskolen, ungdomsskolen og i videregående opplæring.

– Vi vil tilbake til røttene i skolepolitikken. Vi vil ha økt fokus på grunnleggende ferdigheter og fag, økt tidlig innsats mot de som har ekstra behov for det, en mer praktisk og variert skole og mindre skjermbruk i undervisningen, sier Mari Holm Lønseth, Høyres justispolitiske talsperson og nestleder i programkomiteen.

Vil kutte helsekøene og korte ned ventetidene

Etter at helsekøene har økt under Støre-regjeringen og over 250 000 pasienter nå står i helsekø, vil Høyre kutte helsekøene og korte ned ventetidene.

– Vi har flere grep for at pasienter skal raskere helsehjelp. Det blir økt kapasitet i de offentlige helsetjenestene og økt bruk av ledig kapasiteten hos private klinikker for å gi raskere behandling. Vi vil sette pasientene i fokus og re-etablere fritt behandlingsvalg, sier Asheim.

Kraftige tiltak for å slå ned på gjengene og ungdomskriminaliteten

Til tross for økt ungdoms- og gjengkriminalitet har det blitt flere hundre færre politifolk i gaten under Støre-regjeringen. Denne utviklingen vil Høyre snu og foreslår samtidig flere tiltak for å slå ned på kriminaliteten.

– Vi vil ha mer politi for å forebygge og avdekke den økende kriminalitet. Vi må stoppe rekruteringen av ungdom med én-til-én oppfølging av unge i risikosonene og ha bedre forebyggende samarbeid mellom politi, skole og barnevern, sier Holm Lønseth. Hun legger til:

– Gjengene skal til livs med strengere straffer på målrettede lovbrudd, raskere og bedre oppklaring og vi vil åpne for anonyme vitner i særlige tilfeller der det er nødvendig.