Vold i nære relasjoner: En av vår tids viktigste kamper

Etter alle partnerdrapene i starten av januar satte Høyre ned et ekspertutvalg som sammen skal legge grunnlaget for lokale handlingsplaner mot vold i nære relasjoner i alle de 107 Høyre-styrte kommunene her i landet.

Erna Solberg og Anne Lindboe
Vold i nære relasjoner: Det er behov for brede tiltak over tid med tidlig innsats. Universelle tiltak som bekjemper lavinntekt, levekårsutfordringer og fremmer deltakelse i samfunnet bør prioriteres. Familiestøttende tiltak er viktige. Det er også behov for mer forskning på effekten av ulike forebyggende tiltak, slik at ressursene brukes riktig. Foto: Høyre

Høyres ekspertpanel mot negativ sosial kontroll og vold i nære relasjoner levert sin rapport. Vi mener at alle kommuner skal ha handlingsplaner for å beskytte de som er utsatt.

– Vi vet alle at vold i hjemmet er et stort problem. Det skjer oftere enn vi liker å forestille oss, og det rammer barn, kvinner og menn i alle slags hjem. Dette er et samfunnsaktuelt og viktig tema, sier leder av ekspertpanelet og Oslos ordfører Anne Lindboe (H).

Rapporten inneholder 26 konkrete tiltak til ny lokal og nasjonal politikk. Viktige innsatsområder er forebygging, beskyttelse og oppfølging av ofre, og oppfølging og rettsforfølgelse av voldsutøvere.

Last ned rapporten her:

Vold i nære relasjoner er totalt uakseptabelt

Kampen mot vold og kontroll en viktig frihetskamp for Høyre.

– Vi mangler ikke kunnskap. De siste årene har det kommet en rekke utredninger – om vold og overgrep, voldtekt og partnerdrap. Alle peker på det samme, samordningen mellom tjenester er altfor dårlig, sier Lindboe.

Fakta om vold i nære relasjoner

• En av ti kvinner har opplevd alvorlig vold fra en partner.
  • Vold ødelegger menneskers liv, og er en stor kilde til sykemeldinger, skolefrafall og rusavhengighet.
  • Ifølge Menon Economics (2023) forårsaker vold utgifter for 92,7 milliarder kroner.
  • Vold i nære relasjoner er et forvarsel på det mest alvorlige utfallet. I 2023 var nesten halvparten av alle drap i Norge partnerdrap.

Kommunene må trå til

Kommunene sitter på virkemidlene som skal til for å forebygge og bekjempe volden.

– Ansvaret for å forebygge og hjelpe ofrene, ligger hos oss i kommunene. Derfor må vi i kommunene virkelig trå til, sier Lindboe.

Hun forteller at i Oslo er de allerede godt i gang.

– I Oslo er vi i gang med å lage en ny handlingsplan.  Som ordfører er dette det viktigste arbeidet for meg. Vi har allerede voldskoordinatorer ute i bydelene som samarbeider med krisesenteret, og Oslo-politiets spesialenhet RISK, jobber for å forebygge vold i nære relasjoner.

Høyre har jobbet for å bekjempe vold i nære relasjoner i lang tid. Les flere utvalgte saker her:

Dette er ekspertpanelet:

Anne Lindboe, Leder av ekspertpanelet. Ordfører i Oslo, lege, tidligere barneombud

Ingeborg Ellen Forseth, Styreleder i Krisesenteret for Molde og omegn IKS. Gruppeleder for Høyre i Molde kommune.

Hanne Finanger, Leder forebyggingsenheten mot vold i Oslo politidistrikt og fylkesstyremedlem i Akershus KrF.

Endre Bendixen, Jurist i Stine Sofies Stiftelse.

Kine Pedersen Aamodt, Grunnlegger av organisasjonen «Du eier meg ikke».

Tom Georg Indrevik, Ordfører i Øygarden. Leder av Høyres kommunalutvalg.

Sveinung Stensland, Stortingsrepresentant, justiskomiteen.

Ingunn Foss, Stortingsrepresentant, justiskomiteen.

Linn Aurora Wengen, Politisk rådgiver for Høyres justisfraksjon på Stortinget.

Emil Tan Engeset, Politisk rådgiver for ordføreren i Oslo.

Gudrun Hesselberg, Konsulent for justisfraksjonen på stortinget.