Regjeringenes fryktelige jernbane-år
Det siste året har vært en katastrofe for togreisende. Det kan ikke fortsette. I 2025 må vi få togene på skinner – uten driftsstans og i tide.
I januar lovet samferdselsministeren at flere tog skulle være i rute i 2024 enn i 2023. Det løftet gjentok han i høst. Men her står vi ved inngangen til et nytt år, og realiteten er en helt annen. Stappfulle og innstilte tog har blitt regelen, ikke unntaket. Når regjeringen lanserer et slikt løfte forventer folk handling. Det finnes ingen unnskyldning for at lovnadene ikke er innfridd. Jevnt synkende punktlighet på togene gir stor grunn til bekymring. Ifølge Bane NORs egen tertialrapport fra august 2024 har tallene falt år for år siden 2021. Regjeringen har ikke satt i verk tiltak raskt nok. Jernbanepolitikken har feilet.
Hva har skjedd? Jo, en rekke hendelser har vist hvordan jernbanen mangler grunnleggende systemer for å håndtere problemer når de oppstår. Mangelen på redundans, altså backup-løsninger som kan rulle inn når noe går galt, er påfallende. Hele banestrekninger har blitt stengt, infrastruktur har kollapset og forsinkelsene er store. Dette er ikke tilfeldige feil – det er et tegn på at det er noe fundamentalt galt med systemet.
Ta for eksempel Vestfoldbanen, der Statens Jernbanetilsyn måtte stenge en strekning fordi Bane NOR opererte ulovlig. Når tilsynet må stenge en linje fordi jernbaneselskapet ikke følger loven, er det alvorlig. Dette er ikke bare en dårlig dag på jobben; det er alvorlig svikt i regjeringens styring av jernbanesektoren.
Så har vi Blix-tunellen på Follo-banen, hvor vannlekkasjer førte til at begge kjøreledningene måtte byttes etter kort tid. Her har det vært stengninger og store trafikkproblemer gjennom hele 2024. Dette er ikke bare en teknisk feil – det er et tegn på at planleggingen har sviktet.
I november førte Telenors problemer med mobilnettet til at togene ikke kom av gårde som de skulle. Jernbanen er sårbar fordi sikkerheten må komme først. Den siste perioden har stadig flere hull i jernbanen kommer til syne, og togreisende rammes.
Regjeringen må ta ansvar for de massive problemene som rammer togtrafikken, og det raskt. Det holder ikke å skyve skylden over på Bane NOR – det handler om at de som har det politiske ansvaret faktisk tar grep for å få orden på situasjonen. Når Bane NOR ikke leverer, er det regjeringens jobb å skape forutsetninger for at selskapet kan levere.