– Matte skal ikke være et snakkefag

Stadig flere elever sliter med grunnleggende regning. – Årets 10.-klassinger bør bli de siste som reflekterer mer enn de regner, sier Høyres nestleder Tina Bru.

Tina Bru
– Matte er først og fremst et tallfag, poengterer Høyres nestleder Tina Bru. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

Hvert eneste år går over 18.000 elever ut av ungdomsskolen uten å kunne regne skikkelig.

– Disse elevene svikter vi ikke bare én gang. Men hver dag i ti år, sier Tina Bru.

Hun er sterkt bekymret for utviklingen i mattefaget, og mener regjeringen ikke tar ansvar for de fallende resultatene.

– Alle partier som har sittet i regjering de siste 20 årene har sin del av ansvaret. Jeg kan godt erkjenne at vi heller ikke gjorde nok. Men paradokset er at hun som sitter med ansvaret ikke tar tak, sier Bru.

Høyres nestleder mener at kravet om refleksjon i matte nærmest har spist opp regneferdighetene.

– Som flere fagfolk har påpekt: Matte er jo ikke først og fremst et snakkefag, men et tallfag med to streker under svaret, sier hun.

Må rydde opp

Bru understreker at intensjonen med de nye læreplanene var god, men at de har fått uheldige konsekvenser.

– De ble nok litt luftige og generelle. Hvis det er læreplanenes «skyld» at matteeksamen har dreid fra å være oppgaver med to streker under svaret til å bli mer snakkeoppgaver, så må vi rydde opp i det.

Hun understreker at intensjonen med de nye læreplanene aldri var å droppe mattestykkene uten hjelpemidler.

Tina Bru

– Årets 10.-klassinger bør være det siste kullet som skal reflektere mer enn de skal regne, sier Tina Bru.

Høyre foreslår derfor tre konkrete tiltak:

  1. Gjennomgå kompetansemålene for å vurdere om det trengs tydeligere veiledning for hva elevene skal lære i hvert fag.
  2. Sørge for at grunnleggende ferdigheter som matematikk prioriteres i alle fag.
  3. Endre eksamensoppgavene slik at de i større grad tester grunnleggende regneferdigheter – også uten hjelpemidler.

Realfagene taper

Færre elever velger realfag på videregående, og universiteter rapporterer at stadig flere studenter sliter med regning. Både NTNU, HVL, UiS og UiA peker på matteundervisningen i ungdomsskolen og videregående som en viktig årsak. Samtidig er behovet for realfagskompetanse økende.

– Det verste vi gjør er å slukke lærelysten, sier Bru.

Hun poengterer at undervisningen i matematikk skal være både praktisk og variert, uten å gå ut over på elevenes grunnleggende regneferdigheter.

– En snekker må slå inn mange spiker før hun behersker det. Det samme prinsippet gjelder i matte: Man må rett og slett trene mye, fastslår Tina Bru.