Arkivert artikkel

Arbeiderpartiet bør si unnskyld til de arbeidsledige

– Nok et eksempel på en vinglete statsministerkandidat Jonas Gahr Støre.

Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

Under et døgn etter at Arbeiderpartiet stemte for bedre etterlønn til seg selv, snur de nå etter krass kritikk fra blant annet Høyre. Høyre, SV og MdG var de eneste som stemte mot forslaget om enda bedre ordninger for stortingsrepresentantene, fordi vi mener det ikke skal være forskjell på politikere og folk flest.

Med det nye forslaget kunne eks-stortingsrepresentanter få inntil 24 måneders etterlønn om de ikke fikk seg ny jobb. Det er ett helt år lengre enn dagens ordning.

– Siden i går har Arbeiderpartiet hånet de arbeidsledige ved å vedta helt andre regler for seg selv enn de som gjelder for vanlige arbeidsledige, sier Arve Kambe, leder av Stortingets arbeid- og sosialkomité.

Han er glad for at Høyre har bidratt til at Arbeiderpartiet nå har snudd.

– Dette er nok et eksempel på en vinglete statsministerkandidat Jonas Gahr Støre, og et vinglete Arbeiderparti som vi ikke kan stole på ryggmargsrefleksen til.

De hadde håpet dette var en sak som ble dysset ned, det ble den ikke. Høyre har stått opp mot denne ordningen, og vi skal heller prioritere å sikre at de som er arbeidsledige kommer tilbake i jobb.

– I mellomtiden kan Arbeiderpartiet si unnskyld til de arbeidsledige for det de forsøkte seg på i går, avslutter Kambe.

Les mer her.