Arkivert artikkel

Det grønne skiftet – live podcast fra Mulighetskonferansen

På Høyres Mulighetskonferanse gjør Tina Bru og Henrik Asheim noe de aldri har gjort før: Live podkast på scenen!

Live podcast fra Mulighetskonferansen. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

Tina Bru er Høyres energi- og miljøpolitiske talsperson og leder i Høyres energi- og miljøfraksjon, og Henrik Asheim er leder i Høyres Grønne Skifte-utvalg. Sammen står de bak podkasten «Stortingsrestauranten», som vanligvis gir et skrått blikk inn på hverdagen på Stortinget, men som på Mulighetskonferansen vil handle om Høyres klima- og miljøpolitikk.

– Høyre har veldig mye god klima- og miljøpolitikk, for eksempel innen transport, innen fornybar energi, internasjonalt klimaarbeid og mye mer. Men den er for lite kjent. Vi må øke troverdigheten vår på dette blant folk flest, og jeg tror det er der vår største utfordring er, sier Bru. Hun og Asheim er derfor i gang med å reise rundt i Norge og snakke om klima og miljø med Høyres lokalpolitikere, for å bygge opp kunnskap i hele partiet.

– Det er nok mange av lokalpolitikerne i Høyre som ikke har kjempestor selvtillit innen dette fagfeltet, og synes det er spesielt vanskelig i politiske debatter, når de kan oppleve å bli konfrontert med de villeste påstander om Høyres miljøpolitikk. Derfor er interessen for å få mer fagkunnskap om politikken vår skyhøy, sier Asheim.

På scenen har de to podkasterne fått med seg Anders Bjartnes, journalist, redaktør av magasinet Energi og Klima, klimaaktivist og forfatter av boken «Det grønne skiftet».

– Bjartnes er jo en god gammeldags nestor i norsk miljøbevegelse, og det blir veldig spennende å høre hva han har å si om Høyres miljøpolitikk, sier Bru.

Hør Tina og Henriks podkaster her, les mer om Høyres klimapolitikk her, eller følg hele Mulighetskonferansen live her.