Elevene får bedre karakterer
Gjennomsnittskarakterene til elever i grunnskolen har økt nasjonalt og i alle fylker de siste årene. Det kommer frem i siste karakterstatistikk fra Utdanningsdirektoratet.

– Pilene peker oppover i norsk skole. Elevene er mer til stede på skolen, de lærer mer, og flere elever fullfører og består og mobbingen går ned. Jeg er også veldig glad for at karakterene har gått opp. Dette viser at det gjøres mye godt arbeid i skolen, sier 1. nestleder i Høyre og kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.
Ny karakterstatistikk fra Utdanningsdirektoratet
Den nye karakterstatistikken fra Utdanningsdirektoratet viser at elevene som gikk ut av grunnskolen i vår hadde 42 grunnskolepoeng i snitt, 0,2 poeng mer enn i fjor. Elevenes karaktersnitt har økt noe i flere standpunkt -og eksamenskarakterer de siste årene.
– Selv om oppgangen fra i fjor på 0,2 prosent er liten, så ser vi over tid en tendens til at elevene får bedre karakterer. Dette er positivt. Nasjonale tall for grunnskolepoeng har faktisk nesten gått litt opp hvert eneste år de siste 10 årene, sier Sanner.
Jentene er fremdeles best
Jentene får i snitt høyere karakterer enn guttene i de fleste fag, både til standpunkt og til eksamen.
– Guttene oppnår lavere karakterer enn jentene. Det er ikke et problem at jenter gjør det bra, men vi må bli bedre til å løfte guttene. Elevenes bakgrunn og kjønn skal ikke avgjøre om elevene lykkes i skolen, sier Sanner som legger til at de er i gang med å fornye alle fagene i skolen, og skal legge frem en stortingsmelding om tidlig innsats høsten 2019.
Vi prioriterer kunnskap og mestring
Politikk handler om prioriteringer. Høyre mener vi må prioritere det aller viktigste først. Utviklingen i skolen viser at politikken virker.
– Det aller viktigste i skolen er en god lærer. Skal vi få elever som både lærer, mestrer og trives må vi prioritere lesing, skriving og regning, flere kvalifiserte lærere, bedre spesialundervisning og tiltak for å bekjempe mobbing, avslutter Sanner.