Arkivert artikkel

– Ikke nok å vise vilje bare i møterommet

Statsminister og Høyre-leder Erna Solberg er glad for avtalen om våpenstillstand som skal gjøre det mulig å få frem nødhjelp til beleirede områder i Syria. Men nå må handling følge ord, understreker hun.

Statsminister Erna Solberg - Slik vil Høyre bekjempe et samfunn med for store forskjellerRegjeringssjefen kom rett til Høyres sentralstyremøte i Oslo fra den årlige sikkerhetskonferansen i München i Tyskland.

– Vi står i en mer krevende sikkerhetspolitisk situasjon enn på lenge. Mitt hovedbudskap var vårt initiativ, sammen med Storbritannia, Frankrike og Island for å styrke NATOs maritime strategi og forståelse for den militære situasjonen i nord. Der ser vi økt russisk militær aktivitet som NATO må følge med på, sier Solberg, som anser nordområdene som et svært viktig strategisk område – for både Russland og NATO.

Statsministeren er klar på at er Europa omgitt av ustabilitet og uro i både øst og sør, en situasjon som også påvirker Norge. For Solberg er det viktig at NATO sørger for sikkerheten i hele forsvarsalliansen, slik hun poengterte under den internasjonale konferansen i den bayerske hovedstaden.

Her kom også nyheten om at støttegruppen for Syria hadde blitt enige om en midlertidig slutt i kamphandlinger for å få inn humanitær hjelp.

– Etter fem lange år med krig, er dette et lyspunkt. Hjelpen vi mobiliserte på giverlandskonferansen i London kan nå komme frem, sier Solberg om enigheten som ble kunngjort fredag.

Hun er imidlertid klar på at det ikke er nok å vise vilje bare i et møterom.

– Det er på bakken i Syria vi vil få se om partene, også Russland, faktisk er villige til å stanse kamphandlingene og slippe hjelpen frem. Det er avgjørende for syrerne, og viktig for Europa at denne avtalen nå respekteres, understreker Solberg.

Flere nyhetsbyråer kunne i går kveld og i natt melde om en kolonne med medisinsk nødhjelp har kjørt inn i den beleirede, opprørskontrollerte byen Douma i Syria. Hjelpen som kom lørdag inneholdt også melk til barn.

FNs mål er nå å få distribuert nødhjelp til mennesker i beleirede byer så raskt som overhodet mulig.