Arkivert artikkel

– Det å miste jobben er mer enn å miste inntekt og lønn

Kjære Faruk, Kjersti, Naveed, Therese og dere andre som forteller om den fortvilende situasjonen dere er i.

LEDIGHET: Til dere som står uten jobb, prognosene peker mot bedre tider, skriver Anniken Hauglie. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen.

En meningsfull, trygg jobb er viktig for oss alle. I disse dager har noen av dem som står uten jobb fortalt sine historier på TV2. De deler ønsket om å komme tilbake i jobb, om å gjøre noe meningsfullt, om å klare seg selv, om å kunne bidra.

Mitt råd til deg som er ledig: Ikke gi opp selv om du har søkt mange jobber og fått avslag. Det er behov for din arbeidskraft og det finnes ledige jobber der ute. Kanskje kan endringene vi gjorde i dagpengeregelverket, som betyr at du kan kombinere dagpenger og utdanning eller dagpenger med å etablere egen virksomhet, være til hjelp for deg?

550 mennesker deler i disse dager åpent sine historier, om utfordringen det er å være arbeidssøkende i lang tid. Jeg har møtt flere som er i samme situasjon som dem den siste tiden. Mennesker som ønsker å bidra, men som sliter med å få seg jobb.

Til dere vil jeg si:

Kjære Faruk, Kjersti, Naveed, Therese og dere andre som har fortalt TV2 om den fortvilende situasjonen dere er i som arbeidsledige. Det dere forteller skal vi politikere ta på alvor. Jeg skjønner svært godt den usikkerheten mange opplever nå.

Å bli sagt opp eller permittert snur opp ned på hverdagen. Klarer jeg å betale på huslånet? Må familien flytte for å få jobb? Må barna bytte skole? Har vi råd til fritidsaktivitetene deres? Det å miste jobben er mer enn å bare å miste inntekt og lønn. Det påvirker livet ellers, både familielivet og det sosiale livet. Det er derfor det er så viktig å hindre at folk blir gående ledige lenge.

Jeg forstår frustrasjonen over av at det tar tid før det ordner seg.

Jeg skjønner at dere gjerne skulle ha sett at resultatene av regjeringens politikk kom raskere, og gjerne før problemet oppstod. Vi skulle jo gjerne selv sett at arbeidet med omstilling hadde skjedd flere år tidligere, da advarslene begynte å komme.

Det er lite hjelp i å si at det er lyspunkter der ute til en som fortsatt står uten jobb. Men dere skal vite at regjeringen gjør det vi kan for å trygge jobber, og for at det skal bli skapt nye jobber. Vi “åpner lommeboka” for å holde hjulene i gang i de områdene i landet som sliter mest, og vi satser stort på den langsiktige omstillingen ved å satse på forskning, innovasjon og kunnskap. Prognosemakere mener vi trolig snart er over den verste kneika.

Prognosene peker mot bedre tider neste år.

Det er behov for din arbeidskraft og det finnes ledige jobber der ute. Ledigheten går ned i 14 av landets fylker sammenlignet med samme tid i fjor. Kanskje den nye jobben innebærer at du må pendle en stund. Vi skal legge til rette for en omstilling fra vår oljeavhengighet, gjøre det enklere å skape jobber, å skaffe oss kunnskapen vi trenger i fremtiden og å trygge de arbeidsplassene vi har.

Jeg vet veldig godt at resultatet av dette ikke kan komme fort nok for dere.