Arkivert artikkel

Nå kan du laste ned ditt digitale førerkort

I dag lanserer Statens vegvesen digitalt førerkort. Dette kan enkelt lastes ned som en app, og vil alltid være tilstrekkelig for å identifisere seg som bilist.

Helge Orten, leder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget for Høyre., er positiv til digitalt førerkort. Foto: Casper Lehland.

Appen kan lastes ned i Google Play og App Store.

-Alle har med seg mobilen, så nå har du ingen unnskyldning når du blir stoppet i kontroll, sier Helge Orten, leder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget for Høyre.

Han sier at dette er ett av flere tiltak som er med på å digitalisere transportsektoren, og gjør hverdagen enklere både for politi, bruker og vegvesen.

For politiet og Statens vegvesen som kontrollerer bilister ute på veiene er fordelen at det digitale førerkortet alltid er oppdatert. Kontrollørene har tilgang til registrene og kan kontrollere ektheten.

Husk ditt vanlige førerkort i utlandet!

Det digitale førerkortet er likevel et frivillig, gratis supplement til dagens fysiske førerkort. Det vil fremdeles bli utstedt fysisk førerkort, både til de som får førerkort for første gang, og ved fornying. Det vil selvsagt fortsatt være tilstrekkelig å ha med seg det fysiske førerkortet. Og ved kjøring i utlandet må det fysiske førerkortet tas med.