Arkivert artikkel

Ny handlingsplan mot muslimhat

Etter angrepet på al-Noor-moskeen i Bærum, tok Stortingsrepresentant Mudassar Kapur (H) til orde for en handlingsplan mot muslimhat. Nå følger regjeringen opp oppfordringer fra ham og flere andre.

Regjeringen skal lage en handlingsplan mot diskriminering og hat mot muslimer. Stortingsrepresentant Mudassar Kapur fra Høyre mener det er viktig at arbeidet settes i gang.

På en pressekonferanse i dag 22. august lanserte regjeringen at arbeidet med en handlingsplan settes i gang.

– All form for rasisme, etisk og religiøs diskriminering er uakseptabel. Jeg er glad for at regjeringen nå setter i gang arbeidet med en handlingsplan mot diskriminering av og hat mot muslimer, sier Høyres stortingsrepresentant Mudassar Kapur.

Han mener angrepet på al-Noor-moskeen i Bærum var en brutal påminnelse for oss alle om hvor viktig det er at denne formen for hat bekjempes.

1 av 3 har fordommer mot muslimer

I 2017 finansierte regjeringen rapporten “Holdninger til jøder og muslimer i Norge” utgitt av Holocaustsenteret i 2017. Rapporten viste at 1 av 3 i befolkningen viser utpregede fordommer mot muslimer. Omkring 10 prosent av befolkningen mener vold og trakassering av muslimer kan forsvares på grunn av nylige terrorangrep, og ca. 30 prosent av befolkningen mener at muslimer ønsker å ta over Europa.

Målet med handlingsplanen regjeringen nå skal lage, er å forebygge og hindre rasisme og diskriminering av muslimer og mot personer som antas å være muslimer. Regjeringen skal involvere frivillige, lag og foreninger i arbeidet med planen.

Arbeider med handlingsplan mot rasisme

Fra før arbeider regjeringen med en handlingsplan mot rasisme og diskriminering på grunn av etnisitet og religion, som skal lanseres innen utgangen av 2019. Også denne planen vil inneholde tiltak for å forebygge rasisme og hindre diskriminering mot muslimer.

Veldig ofte er det akkurat de samme uttrykkene og mekanismene det er snakk om uavhengig av hvilken gruppe som opplever trakasseringen. Fordommer, mangel på kunnskap, og falske nyheter og konspirasjonsteorier på nettet er blant fellesnevnerne. Mange av tiltakene for å bekjempe rasisme og diskriminering er de samme: Kunnskap, forskning og holdningsarbeid.

– Netthets, falske nyheter og nettsteder som spyr ut fordommer, hat og myter er holdninger vi må bidra til å bekjempe, sier Kapur.

Han mener likevel det er viktig at det i tillegg lages en egen handlingsplan som tar for seg de utfordringer muslimer opplever i Norge i dag.