Arkivert artikkel

Overgangen til DAB utsettes ikke

Den første regionale slukkingen av FM-nettet vil skje som planlagt i Nordland 11. januar. Det ble klart etter at Stortinget i dag avviste et forslag om å utsette slukkingen av FM-nettet.

– Forslaget om utsettelse var unødvendig fordi utbyggingen av DAB-nettet har gått som planlagt, og med en dekning på 99,7 prosent er DAB allerede bedre en FM, sier Svein Harberg leder av Stortingets familie- og kulturkomité.

Beredskap har vært et sentralt tema i debatten omkring overgangen til DAB og alle er enige om radio er et viktig medium for kommunikasjon med og varsling av innbyggerne i kritiske situasjoner. Derfor har det vært helt avgjørende at Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap har bekreftet, senest i en rapport forrige uke, at beredskapen er ivaretatt og mer robust i det nye DAB-nettet.

Det vil i tillegg foregå en kontinuerlig justering, tetting av dekningshull og utbygging i tuneller frem til dekningsgraden er i tråd med det Stortinget satt som forutsetning ved vedtaket i 2011.

– Som ved all annen overgang til ny teknologi, er det nå også opp til brukerne å skaffe seg riktig utstyr. Med DAB får radioformatet en ny vår og lytterne får en kanalflora et moderne radioland verdig, avslutter Harberg.

Les mer om DAB og slukking av FM: