Arkivert artikkel

Regjeringen satser på lærerne

1. februar går startskuddet for årets søknadsrunde for videreutdanning for lærere. Er du lærer og lurer på om du skal søke er kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksens oppfordring klar: Søk!

– Dette er en unik mulighet til faglig påfyll, som både du, elevene og kollegene dine vil ha nytte av, sier kunnskapsministeren.

Læreren viktigst for en god skole

Høyres og regjeringens mål er at norske elever skal lære mer på skolen. Det er mange ulike faktorer som skaper en god skole, men det aller viktigste er læreren. En faglig sterk lærer er det som har størst betydning for en elevs læringsutbytte. Skal lærerne stå best mulig rustet i klasserommet i årene som kommer, må de få den videreutdanningen de ønsker seg og har behov for. Regjeringen har derfor nesten tredoblet satsningen på videreutdanning for lærere de siste to årene.

– Gode lærere skal få muligheten til å bli enda bedre, og de skal få enda flere dyktige kollegaer. Skal vi lykkes med å løfte norsk skole til det nivået vi ønsker må vi satse på lærerne, sier Torbjørn Røe Isaksen.

Flere lærere får videreutdanning med Høyre i regjering

I fjor søkte 8400 lærere om videreutdanning, og over 5000 lærere fikk et tilbud. Også i år kan mer enn 5 000 lærere kan få plass på et videreutdanningstilbud fra høsten gjennom vikar- og stipendordningen. Aldri før har lærere hatt så mange videreutdanningstilbud å velge mellom. I 2016 vil de kunne søke om videreutdanning i 180 forskjellige studietilbud.

– Tidligere søkertall viser at lærerne ønsker faglig påfyll, og regjeringen fortsetter derfor den historiske satsningen på videreutdanning, avslutter kunnskapsministeren.

Søknadsfristen er i år 1. mars.