Arkivert artikkel

Nå må du ikke lenger være 25 år for å få ny rett til videregående opplæring

Regjeringen tetter nå et hull i utdanningssystemet.

– Det er viktig at unge som dropper ut av videregående får en ny mulighet til å fullføre når de blir motiverte igjen, sier Torbjørn Røe Isaksen. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

Unge som har droppet ut skal kunne starte opp igjen raskere på videregående skole. Regjeringen tetter nå et hull i utdanningssystemet slik at elever som ønsker å fullføre videregående ikke møter stengte dører.

Høyre mener vi må ha et utdanningssystem som åpner dørene for elever som har droppet ut av videregående og som senere ønsker å fullføre utdanningen sin. I dag har ungdom rett til videregående opplæring innen fem år etter at opplæringen startet. Fullfører de ikke innen tiden, må de vente til de har fylt 25 år før de får ny rett til videregående opplæring. Dette er en unødvendig begrensning som kunnskapsministeren nå vil fjerne.

– Det er viktig at unge som dropper ut av videregående får en ny mulighet til å fullføre når de blir motiverte igjen. Derfor vil vi endre dagens regelverk. Utdanning er den beste medisinen mot arbeidsledighet og utenforskap, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

– Håpløs regel

I tillegg vil Kunnskapsministeren fjerne en håpløs regel for innvandrere. I dag har innvandrere ikke rett til videregående opplæring i Norge, hvis de har gjennomført videregående skole i hjemlandet selv om opplæringen ikke godkjennes i Norge.

– Dette er en håpløs regel som jeg vil endre. Vi setter disse menneskene i en umulig situasjon. Derfor er det på høy tid at vi avskaffer dette hinderet, og gir innvandrere som trenger og ønsker det, muligheten til å ta videregående opplæring, avslutter Røe Isaksen.

Du kan lese mer om forslagene på kunnskapsdepartementets nettsider.