Arkivert artikkel

«Vi er født nakne, og resten er drag»

Erna Solberg siterte den kjente drag-artisten Rupaul da hun åpnet Pride Park i Spikersuppa på onsdag.

Som alltid arrangeres Oslo Pride den siste uken i juni. Festivalpark i Spikersuppa, Parade, debatter og kunstutstillinger er bare noe av det pride-uken har å by på. Erna Solberg benyttet åpningstalen til å løfte frem regnbueflagget som symbol på homokampen, både internasjonalt og i Norge.

-Vi heiser flagget for å feire at det er 25 år siden vi fikk Partnerskapsloven. At det er 10 år siden Stortinget vedtok felles ekteskapslov. Og at det er to år siden den enkelte fikk lov til selv å bestemme hvilket juridisk kjønn han eller hun har, sa Statsminister og Høyres partileder Erna Solberg.

Bygdepride og internasjonal kamp

Det er ikke bare Oslo som arrangerer pride-festivaler i år. Flere byer og bygder har de senere årene arrangert egne festivaler og parader.

Parader landet over setter stadig nye rekorder i hvor mange som deltar. Selv om vi har en vei å gå, blir vi stadig flere som går sammen, sa Solberg.

Hun benyttet også anledningen til å rette oppmerksomhet mot land i verden hvor lhbtiq-personer opplever frykt, hets og forfølgelse.

-Mange steder i verden ser vi at forholdene blir verre for mennesker som bryter normene for kjønn og seksualitet. Derfor er det så viktig at vi kjemper videre også på internasjonale arenaer. La oss feire våre seire og plante nytt håp der det trengs, sa Erna Solberg.

Happy Pride!