Arkivert artikkel

Vil halvere utslippene fra sjøfart og fiske innen 2030

Regjeringen er godt i gang med det grønne skiftet.

Grønn skipsfart: Satsingen på grønn skipsfart er et viktig grep i klimapolitikken.

Det ligger et enormt potensiale i å kutte utslipp innen maritime sektor. Alt fra hurtigbåter og ferger, cruiseskip, lasteskip, offshorefartøy, oppdrettsfartøy, fiskefartøy og fritidsbåter skal over på null og lavutslipp.

Vi er allerede godt i gang med å elektrifisere ferger, dette har vært en suksess.

– Satsingen på grønn skipsfart er et viktig grep i klimapolitikken. Vi kutter utslipp hjemme, vi styrker næringen og vi bidrar til å utvikle ny og klimavennlig teknologi som kan eksporteres globalt, sier Erna Solberg i en pressemelding. Regjeringen legger nå frem en handlingsplan for grønn skipsfart.

Den legger grunnlaget for hele den grønne satsingen vi skal gjennomføre i den maritime sektoren frem mot 2030. Det er et klart signal til næringen, og det er store forpliktelser staten påtar seg.

– Dette er veldig bra. Målet er å halvere utslippene fra innenriks sjøfart og fiske innen 2030. Vi har flere gode industriklynger og næringsaktører som allerede jobber godt med grønn skipsfart, og teknologi og regelverk er under utvikling, sier Liv Kari Eskeland (H) i Energi- og miljø-komiteen.

– Regjeringen har i revidert nasjonalbudsjett 2019 foreslått å bevilge 25 millioner kroner for å stimulere til innføring av lav- og nullutslippsløsninger for hurtigbåter.
Samtidig sier vi at denne posten skal videreføres i statsbudsjettet. Det gjør det lettere for fylker og bestille grønne ferjer og hurtigbåter, og vi viser næringslivet at dette er noe vi skal satse på fremover, sier Eskeland.

– Norge er en sjøfartsnasjon, og på nytt viser Norge vei og sørger for at vi tar internasjonalt lederskap i det grønne skiftet, avslutter hun.

Høyres byrådslederkandidat Harald Victor Hove sammen med Liv Kari Eskeland fra partiet Høyre og Atle Hamar fra partiet Venstre.

Foto: Høyres byrådslederkandidat Harald Victor Hove, Liv Kari Eskeland (H) og Atle Hamar (V) under fremleggelsen av handlingsplanen.

Sentrale forslag i den nye handlingsplanen er blant annet:

  • Arbeide videre med økonomiske støtteordninger til fylkeskommuner som stiller krav om lav- og nullutslippsløsninger i hurtigbåtanbud. Det skal også tas hensyn til kostnadsøkninger som følger av at fylkeskommunene har stilt krav om lav- og nullutslippsløsninger ferge- og hurtigbåtsamband i revisjoner av inntektssystemet for fylkeskommunene.
  • Stimulere til økt etterspørsel etter grønne transportløsninger til sjøs. Regjeringen vil invitere næringen til å drøfte en mulig intensjonsavtale om miljøvennlig flåtefornyelse for lasteskip.
  • Vurdere krav om null- og lavutslippsløsninger for nye driftsfartøy i oljenæringen og for servicefartøy i havbruksnæringen.
  • Mål om utslippsfrie havner der det ligger til rette for det innen 2030.
  • Vurdere å etablere en miljøfordelsordning for null- og lavutslippsskip i norske registre (NIS og NOR).


Les mer om regjeringens handlingsplan for grønn skipsfart her.