Hvordan fungerer kampanjeaktivitetene?

Under finner du informasjon om hvordan de vanligste aksjonsformene til Høyre fungerer. Din lokale kampanjesjef er ansvarlig for gjennomføring.

Ikon av folk som snakker sammen.

Stand

Dette er blant Høyres vanligste aksjonsformer. Å stå på stand innebærer at man setter opp et bord, en vimpel og muligens et telt på et folkerikt sted i kommunen. Poenget med aksjonen er å snakke med forbipasserende, dele ut brosjyrer og annet materiell og oppnå synlighet.

Dette er en fin aktivitet for nye frivillige. Vi står alltid minimum to stykker på stand, og dermed blir man også bedre kjent med partikollegaene sine.

Erna Solberg og Saida Begum på dørbank.

Husbesøk

Husbesøk (eller dørbank) vil si at man går fra dør til dør for å snakke med velgere. Fordelen er at dere får vist dere frem overfor og snakket med velgere som kanskje ikke ville oppsøkt dere på stand. I tillegg oppnår man synlighet når man går gjennom nabolag i blå Høyre-jakke.

Å gå husbesøk kan virke litt skremmende om en ikke har gjort det før, men det er en veldig fin aksjonsform som gir mange gode samtaler. Nye medlemmer skal alltid få tilbud om å gå sammen med en annen.

Ikon av brev.

Postkasseaksjon

På postkasseaksjoner legger man brosyrer i postkasser, og målet er å få ut informasjon om Høyres politikk. Dette er en enkel aksjonsform, som gjerne kan gjøres i kombinasjon med en søndagstur. Dersom dere går i grupper, får du også anledning til å bli bedre kjent med partikollegaene dine.

Andreas og Jenny på listebæring.

Listebæring

Listebæring er en aktivitet som finner sted på valgdagen, der man deler ut Høyre-lister utenfor et valglokale og ønsker folk godt valg. Om lag 10 prosent av alle velgere bestemmer seg på valgdagen, og listebæring er en fin måte å skape oppmerksomhet om Høyre på vei inn i lokalet. Man skal ikke drive valgkamp på valgdagen, og vi begrenser oss derfor til å ønske velgerne godt valg.

Ikon med tre hjerter.

Høyre-ambassadør

En Høyre-ambassadør er en person som fremsnakker Høyre blant venner og bekjente, både på sosiale medier og «rundt middagsbordet». Formålet er å spre positive saker om partiet og politikerne våre. Jo flere som snakker varmt om Høyre, dess flere velgere får vi. På sosiale medier kan du for eksempel dele gode meningsmålinger og dele leserinnlegg.