Fortsatt mangler mange lærere tilstrekkelig fordypning
Nå går startskuddet for å søke om videreutdanning for lærere. Titusenvis av lærere mangler fordypning i det faget de underviser i.
– Norske skoler er fulle av dyktige lærere med solid og faglig kompetanse, men det er fremdeles en del av lærerne som mangler fordypning i fagene de underviser i. Derfor håper jeg at flere av dem vil søke videreutdanning, sier stortingsrepresentant Mathilde Tybring-Gjedde, som er medlem av utdanning- og forskningskomiteen.
Alle lærere skal ha fordypning i faget sitt
Fra 1. august 2025 må alle barneskolelærere som skal undervise i engelsk, matematikk, norsk ha minimum 30 studiepoeng i disse fagene. På ungdomsskolen må lærerne ha minst 60 studiepoeng for å undervise i de samme fagene.
– Det gjelder å fylle på med kompetanse før det er for sent, sier Tybring-Gjedde.
Varierer fra kommune til kommune
Tall fra Utdanningsdirektoratet viser at det fortsatt er en stor andel lærere som underviser i fag de ikke har nok fordypning i: 8100 matematikklærere, 8200 engelsklærere og 6300 norsklærere mangler tilstrekkelig faglig fordypning.
Situasjonen varierer fra kommune til kommune. I Iveland og Grimstad mangler for eksempel hele 42 prosent og 39 prosent av mattelærerne tilstrekkelig fordypning. Ser man til Arendal og Risør gjelder det 21 og 16 prosent av mattelærerne.
–Det viktigste for å få en skole hvor elevene mestrer og lærer mer, er lærere med solid faglig kompetanse. Jeg forventer at kommunene tar grep, sier Tybring-Gjedde.
Det er skolene og kommunene selv som har ansvaret for at lærerne oppfyller kompetansekravene.
–Kommunene må prioritere videreutdanning, og de bør ha klare planer for hvordan de skal sikre at lærerne i deres kommune får nok fordypning før de nye kravene trer i kraft, sier Tybring-Gjedde.
Når kravene trer i kraft i 2025, vil lærerne ha hatt ti år på seg til å ta videreutdanning.
Høyre satser på videreutdanning
Siden Høyre kom i regjering har rundt 34 000 lærere fått tilbud om videreutdanning i ulike fag. Det er en tredobling sammenlignet med regjeringen før.
– Tilbudet har blitt tatt godt imot av lærernes organisasjoner og lærerne selv. Det er flott at så mange ønsker å fylle på med kompetanse, men tallenes tale er klar: Det er fremdeles mange flere som må fylle på, sier Tybring-Gjedde.
I fjor fikk 6 800 av 11 500 søkere tilbud om videreutdanning.
– Ifølge brukerundersøkelser mener lærere som har tatt videreutdanning at de har blitt bedre til å undervise og at elevene lærer mer. Det er nettopp hensynet til elevenes læring som gjør at kompetansekravene er så viktige, sier Tybring-Gjedde.
Det er mulig å søke fra 1.februar til 1. mars.
Antall og andelen lærere som ikke oppfyller kompetansekravene for undervisning nasjonalt, ifølge Utdanningsdirektoratet/Grunnskolenes informasjonssystem (GSI):
Fag |
Barne- og ungdomsskolen
|
Barneskolen |
Ungdomsskolen |
Norsk |
6336 / 17 % |
4326 / 15 % |
2010 / 26 % |
Matte |
8071 / 24 % |
6168 / 24 % |
1903 / 27 %
|
Engelsk |
8174 / 35 %
|
6953 / 40 % |
1221 / 21 % |
Antall og andel lærere som ikke oppfyller kompetansekravene for undervisning i grunnskolen* |
||||||
Norsk |
Matematikk |
Engelsk |
||||
Hele landet, alle grunnskoler |
6 336 |
17 % |
8 071 |
24 % |
8 174 |
35 % |
Hele landet, kun kommunale grunnskoler |
5 906 |
17 % |
7 606 |
24 % |
7 736 |
35 % |
Agder |
297 |
13 % |
484 |
24 % |
545 |
38 % |
Innlandet |
330 |
13 % |
475 |
22 % |
431 |
28 % |
Møre og Romsdal |
305 |
16 % |
415 |
23 % |
422 |
33 % |
Nordland |
405 |
21 % |
473 |
27 % |
447 |
37 % |
Oslo |
608 |
20 % |
637 |
24 % |
611 |
33 % |
Rogaland |
594 |
18 % |
858 |
29 % |
840 |
41 % |
Svalbard |
2 |
10 % |
2 |
15 % |
7 |
50 % |
Troms og Finnmark |
372 |
19 % |
437 |
25 % |
454 |
37 % |
Trøndelag |
479 |
15 % |
584 |
21 % |
752 |
37 % |
Vestfold og Telemark |
414 |
15 % |
598 |
25 % |
638 |
38 % |
* På nasjonalt nivå er det tatt med to tall, både for alle grunnskoler og for de kommunale skolene alene. På fylkesnivå er det bare kommunale grunnskoler som er inkludert.