Snakk om voldtekt – et farlig våpen i krig

Vi må snakke om seksuelle overgrep som skjer her hjemme, men også det som skjer utenfor landets grenser. Det snakkes lite om at voldtekt er et våpen som stadig brukes i krig og konflikt. 19. juni er den internasjonale dagen mot seksuell vold i konflikt. Dagen har som formål å stoppe bruk av seksuell vold i konflikt og hedre ofrene for slike overgrep.

En kvinne som blir skjendet på denne måten blir en påminnelse om fiendens makt og vilje til å erobre og ødelegge. Det er voldtektsofret som bærer skammen etter overgrepet. Når voldtekten ender med at barn fødes, må også barna unngjelde. Barn av krigen er et lite omtalt tema både i menneskerettighetssammenheng og når en diskuterer løsninger for fred og sikkerhet i FN.

Voldtekt er et mektig våpen i krig som ødelegger hele samfunn innenfra. Det brukes målrettet mot fienden for å terrorisere og kontrollere samfunn. Kvinner og jenter er blitt bortført som sex-slaver og brukes også som “belønning” for soldater. Dette blir brukt som tortur, og i noen tilfeller for å bevisst spre HIV.

UNICEF melder at i løpet av ett år fikk 4,6 millioner jenter, gutter og kvinner traumehjelp og medisinsk behandling etter å ha vært utsatt for voldtekt og andre former for seksualisert vold. De rapportere også om at hele tre av fire kvinner i Kongo har opplevd seksuell vold. Skammen og skylden som påføres ofrene og tausheten fra alle som vet, gjør at mange blir sittende alene uten tilgang til hjelp.

Verden må fortsette å løfte fram modige ildsjeler som Nadia Murad, som ble holdt i IS-fangenskap, og den kongolesiske legen Denis Mukwege. Murad gir ofrene for voldtekt et ansikt og Mukwege har vist oss at det er mulig å endre holdninger. Fredsprisvinnerne er viktige bidragsytere i å rette oppmerksomhet mot bekjempelsen av krigsforbrytelser og seksualisert vold i krig og konflikter.

Forebygging og bekjempelse av seksualisert vold er både en kamp for menneskers rettigheter og for fred. Norge og FN lanserte nettopp historiens første håndbok for forebygging og bekjempelse av seksualisert vold i krig og konflikt. Det blir et viktig verktøy i FNs fredsoperasjoner framover. Norge har tidligere gitt en milliard til kampen mot voldtekt i krig og konflikt. Statsminister Erna Solberg og utenriksminister Ine Marie Søreide er tydelige på at Norge ikke kan stå og se på at dette skjer.

Det er masse å ta tak i. Vi må bli bedre på forebygging. Ofrene må få tilgang på bedre hjelp. Det er også viktig at flere straffes for overgrepene.

Barna og kvinnene skal få slippe å bære skammen over en brutalitet og ondskap som mangler sidestykke. Dette er en urett de ikke er skyld i. Vi må fortsette å snakker høyt om at denne grusomme formen for krigføring skal opphøre.

Guro Angell Gimse, stortingsrepresentant og nestleder i Høyres kvinneforum & Ingjerd Schou, stortingsrepresentant og medlem av Utenriks- og forsvarskomitéen