Sukkersøt budsjett-gladsak: –Lavere avgifter er knallgod Høyre-politikk

Sukkeravgiften fjernes, avgiften på alkoholfrie
drikkevarer halveres, avgiften på snus blir 25 prosent
lavere og avgiften på øl og vin reduseres med 10 prosent.

Handlekurv på supermarked. Vetle Wang Soleim innfelt
En grensehandelspakke på totalt 3,385 milliarder kroner er en av mange hyggelige skatte- og avgiftsendringer Høyre, Venstre, KrF og FrP er blitt enige om

En grensehandelspakke på totalt 3,385 milliarder kroner er bare en av mange hyggelige skatte- og avgiftsendringer i budsjettenigheten Høyre, Venstre, KrF og FrP landet tirsdag.

–Dette er fornuftige grep som både bidrar til å trygge jobber i Norge og gjøre livet til vanlige folk litt enklere i en vanskelig tid, sier skattepolitisk talsperson Vetle Wang Soleim i Høyre.

Les også: Budsjettet er i boks: Høyre sikrer trygghet for folk og jobber

Avgiften på sjokolade og sukkervarer fjernes helt. Bare dette grepet betyr at staten skal kreve inn 1,425 milliarder kroner mindre fra produsenter, butikker og forbrukere neste år. 50 prosent reduksjon i avgiften på alkoholfrie drikkevarer, som saft og brus, utgjør 925 millioner kroner i sparte utgifter for næringsliv og forbrukere.

10 prosent lavere avgift på øl og vin utgjør 710 millioner kroner. 25 prosent reduksjon i avgift på snus utgjør 325 millioner kroner.

Også utover grensehandelspakken skjer det endringer, som gjør at det permanente skatte- og avgiftstrykket reduseres med over 4 milliarder som følge av denne enigheten.

I tillegg reduseres skatter og avgifter med over 2,6 milliarder som følge av delavtalen om kraftfulle økonomiske tiltak som partiene ble enige om for to uker siden.

–Vi har sett under korona hvordan butikkene på norsk side av grensen har blomstret og ansatt flere. I en normalsituasjon nærmer det seg 20 milliarder i året som svis av på andre siden av grensen og forsvinner som svenske kroner, sier Soleim.

Sikrer norske jobber

Soleim er krystallklar på at dette først og fremst handler om å bidra til å trygge norske jobber:

–Grensehandel er en utfordring som har økt, spesielt de siste årene. Det er vårt mål at vi med lavere avgifter på en del av de «lokkevarene» nordmenn ofte reiser for å kjøpe, fører til at de handler ting de uansett skal handle, på norsk side av grensen.

Også Høyres programkomité har satt denne utfordringen på dagsorden, da tiden med stengte grenser virkelig har vist oss tydelig hvilken verdiskaping det er mulig å flytte hjem.

–Vi kan ikke fikse alt dette i et statsbudsjett, men alle monner drar. Siden vi er for å la folk beholde mer av sine egne penger, er dette noe vi er glade for er blitt en del av budsjettavtalen med FrP. Lavere avgifter er knallgod Høyre-politikk, avslutter Soleim.